Rozliczenie pomiędzy samorządem a spółką zależną

Kosztem uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych są wydatki poniesione w celu osiągnięcia uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Publikacja: 07.04.2017 06:00

Rozliczenie pomiędzy samorządem a spółką zależną

Foto: 123rf

Przesłankami uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu na gruncie ustawy o CIT jest spełnienie następujących warunków: poniesienie wydatku przez podatnika, definitywny charakter wydatku, poniesienie wydatku w celu uzyskania lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W art. 16 ust. 1 ustawy o CIT znajduje się natomiast katalog wydatków, których poniesienie, pomimo spełnienia wszystkich warunków, nie będzie kwalifikowane, jako koszt uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16. Przepis ten stanowi zasadę od której wyjątek wprowadzają regulacje art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT, w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania albo zwróconym w jakiejkolwiek formie. Celem powyższych unormowań jest zapewnienie, aby podatnik mógł dokonując odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych zmniejszać podstawę opodatkowania, o kwotę wydatków, które go rzeczywiście obciążają. Umożliwienie zaliczania do kosztów uzyskania przychodu dokonywanych odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, w sytuacji gdy wydatki poniesione na wytworzenie lub zakup tych środków zostały podatnikowi zwrócone, powodowałoby powstanie nieuzasadnionej korzyści, w ten sposób, że podatnik zmniejszałby podstawę opodatkowania o wydatki, które nie stanowią dla niego ekonomicznego ciężaru. W ramach „zwrotu w jakiejkolwiek formie" należy również rozumieć także otrzymanie dofinansowanie ze środków unijnych.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Zmiany w raportowaniu schematów podatkowych. Chodzi o tajemnicę zawodową
Podatki
Darowane środki trwałe. Fiskus: przerwanie amortyzacji jest niekonstytucyjne
Podatki
Czy spółka powstała z jednoosobowej firmy na estońskim CIT korzysta z preferencji przy zatrudnianiu. Wyrok NSA
Podatki
Kto donosi do skarbówki, ma teraz ochronę jak sygnalista
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Podatki
Koniowóz jak samochód osobowy. Interpretacja fiskusa
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń