Wraz z zakończeniem roku kalendarzowego podatnicy zmagają się prawidłowym zakwalifikowaniem poniesionych wydatków jako kosztów uzyskania przychodów. Wątpliwości te dotyczą w szczególności nakładów na budowanie wizerunku, w tym wydatków na tzw. działalność CSR (czyli biznesu odpowiedzialnego społecznie). Prawidłowe ujęcie i udokumentowanie takich wydatków często może przesądzić o uznaniu ich za koszt podatkowy.

Co do zasady, wydatki poniesione na reklamę są kosztem podatkowym, jeśli reklama jest związana z prowadzoną działalnością i służy uzyskaniu przychodów. W praktyce ukształtowało się też podejście, że wydatek powinien być racjonalny i właściwie udokumentowany.

Inaczej niż wydatki na reklamę, koszty reprezentacji nie mogą być kosztem uzyskania przychodów. Zgodnie z ustawą o CIT, do kosztów uzyskania przychodu nie zalicza się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT).

Reprezentacja, czyli co

Przepisy ustaw podatkowych nie definiują pojęcia „reprezentacja". Słownikowa definicja wskazuje, że reprezentacja to „okazałość, wystawność w trybie życia związana ze stanowiskiem, pozycją". Zgodnie z ukształtowaną dawniej linią orzeczniczą i interpretacyjną, koszty reprezentacji charakteryzowały się okazałością i wystawnością, a celem ich poniesienia było wyłącznie kreowanie wizerunku firmy (np. interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie z 6 grudnia 2006 r., IS.I/2-4231/22/06). Jednocześnie, ze względu na brzmienie wspomnianego przepisu, wykluczano z kosztów wydatki na usługi gastronomiczne (posiłki, poczęstunek).

Obecnie podejście do reprezentacji wygląda inaczej. Przełomowy okazał się wyrok NSA z 25 stycznia 2012 r. (II FSK 1445/10), zgodnie z którym „koszty reprezentacji (...) to wydatki związane z przedstawicielstwem podatnika lub prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa, bez względu na ich wystawność lub miejsce świadczenia".

Reklama
Reklama

Tym samym, dla ustalenia, czy dane działania stanowią reprezentację, konieczna jest każdorazowa ocena okoliczności i celu poniesionych wydatków.

Co z poczęstunkiem dla klienta

Powyższe podejście potwierdzają także najnowsze orzeczenia NSA. Przykładem może być wyrok z 19 stycznia 2016 r. (II FSK 2657/13). Sprawa dotyczyła spółki, która na spotkaniach z kontrahentami w swojej siedzibie serwowała drobny poczęstunek (kawa, mleko, soki, słodycze, owoce itp.). Ponadto, spółka organizowała też szkolenia dla klientów – zarówno odpłatne jak i nieodpłatne, a podczas ich trwania oferowała ciepłe napoje oraz drożdżówki, owoce. Zdaniem spółki ponoszone wydatki mogą być zaliczone do kosztów podatkowych i nie są kosztami reprezentacji.

NSA poparł stanowisko spółki zaznaczając przy tym, że wymienione w ustawie o CIT przykładowe koszty reprezentacji, tj. wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów (w tym alkoholowych), nie zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny, a charakter takiego wydatku należy oceniać każdorazowo i indywidualnie.

Szczególne działania

Obecnie coraz więcej firm angażuje się w programy społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Działania CSR mają na celu głównie:

- promowanie pozytywnego wizerunku firmy,

- poprawę konkurencyjności poprzez prowadzenie dialogu społecznego,

- zarządzanie relacjami z różnorodnymi interesariuszami spółki.

Często przybierają one formę działań podejmowanych na rzecz lokalnej społeczności bądź propagowania jakiejś słusznej społecznie idei. Czy wydatki na CSR można jednak zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu? W końcu chodzi często o budowanie wizerunku.

Okazuje się, że fiskus zgadza się, aby wydatki na CSR uznawać za koszty podatkowe, nawet jeśli w niektórych przypadkach trudno wskazać bezpośredni związek ponoszonych wydatków z osiąganym przychodem. Brak związku bezpośredniego nie oznacza jednak, że takiego związku nie ma w ogóle. Podejście takie zaprezentowane zostało w interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej w Katowicach z 4 kwietnia 2016 r. (IBPB-1-3/4510-259/16/TS).

Niestety, nie wszyscy podzielają ten pogląd. WSA w Szczecinie uznał bowiem (wyrok z 24 maja 2016 r., I SA/Sz 378/16), że wydatki na CSR nie są kosztem uzyskania przychodu, ponieważ „mają charakter oficjalny, kształtują wizerunek firmy, powodujący pozytywne postrzeganie przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne".

Popularyzacja działań CSR jest jednak w Polsce zjawiskiem na tyle nowym, że trudno mówić o jednolitej linii orzeczniczej czy interpretacyjnej. Może się zdarzyć, że fiskus i sądy uznają wydatki na CSR za koszty reprezentacji, które są wprost wyłączone z kosztów podatkowych. Dlatego warto zatroszczyć się o zebranie dowodów czy argumentów przemawiających za związkiem ponoszonych działań z osiąganym przychodem.

DOMINIKA KUCHARCZYK, KONSULTANT W ABC TAX SP. Z O. O., S PÓŁKA DORADZTWA PODATKOWEGO