Aktualizacja: 04.03.2016 06:47 Publikacja: 04.03.2016 06:47
Foto: 123RF
Poprzednia klauzula była regulacją znacznie krótszą niż obecna i składała się z dwóch artykułów, przy czym najważniejsza była treść ówczesnego art. 24b ordynacji podatkowej. Nadawał on organom podatkowym i skarbowym prawo pominięcia skutków czynności prawnych, z których dokonania może dla podatnika płynąć podatkowa korzyść (taka jak obniżenie zobowiązania podatkowego czy powstanie nadpłaty).
Regulację tę zakwestionował Trybunał Konstytucyjny. Uznał, że przepis w takim kształcie narusza zasadę zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa, a także zasadę wolności gospodarczej. Trybunał odwołał się również do treści art. 217 konstytucji, zgodnie z którym wszystkie najważniejsze elementy stosunku prawnopodatkowego powinny wynikać z ustawy. Tymczasem zdaniem TK kwestionowana regulacja dawała moc podatkotwórczą organom podatkowym. Trybunał podkreślił, że nie daje ona gwarancji maksymalnej przewidywalności rozstrzygnięcia.
Przepis nakładający podatek na wielokrotne restrukturyzacje może być niezgodny z europejską dyrektywą – sugeruje...
Gdy kontrola potrwa dłużej niż sześć miesięcy, odsetki podatkowe nie będą naliczane. Ma to zdyscyplinować kontro...
Obowiązkowy Krajowy System e-Faktur rusza 1 lutego 2026 r. Firmy mają już dostęp do dokumentacji API oraz wzoru...
Jeśli ZUS przekwalifikował umowę zlecenia na umowę o pracę, firma musi poprawić podatkowe rozliczenia i zapłacić...
Inwestycje w e-fakturowanie czy JPK_CIT są kosztowne, ale przyczynią się do ogólnego unowocześnienia firm i urzę...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas