Jak rozliczyć opłatę motywacyjną dla kontrahenta

Czy wynagrodzenie dla partnera biznesowego za gotowość do zawarcia bądź przedłużenia umowy o współpracy można zaliczyć do firmowych kosztów? Organy podatkowe oraz sądy administracyjne twierdzą, że tak.

Publikacja: 11.01.2016 02:00

Jak rozliczyć opłatę motywacyjną dla kontrahenta

Foto: www.sxc.hu

Ogólna zasada dotycząca dopuszczalności kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów została uregulowana w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródeł. Wyjątek od tej zasady stanowią natomiast wydatki wyłączone przez ustawodawcę z kosztów uzyskania przychodów, których katalog został określony w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Cel poniesienia opłaty motywacyjnej jest z reguły zbieżny z decydującym czynnikiem pozwalającym na zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych na podstawie przywołanych przepisów, a więc skierowany jest na generowanie przychodów. Dlatego w orzecznictwie podatkowym przyjmuje się, że opłata motywacyjna może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, gdyż jej poniesienie zmierza do osiągania przychodów z działalności gospodarczej (interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 27 stycznia 2015 r., ILPB3/423-568/14-2/KS; wyrok WSA w Rzeszowie z 17 września 2013 r., I SA/Rz 587/13).

Pozostało jeszcze 80% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Pomysł z zespołu Brzoski: e-faktury mogłyby wyręczyć sądy w ściganiu dłużników
Podatki
Fiskus już wie, kto sprzedaje w internecie. I zapowiada kontrole
Podatki
Pies w podatkowych kosztach domowej firmy? Fiskus zmienia zdanie
Podatki
Przedsiębiorca rozliczy kurtkę, buty i kask w firmowych kosztach. Interpretacja fiskusa
Podatki
Czas na przygotowania do e-faktur. To wyzwanie zwłaszcza dla dużych firm