Zleciłem prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów biuru rachunkowemu. Czy mogę prowadzić komputerową ewidencję sprzedaży z możliwością jej wydrukowania? – pyta czytelnik.

Szczegółowe zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa rozporządzenie ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: rozporządzenie).

Stosownie do § 8 ust. 1 pkt 2 in principio rozporządzenia, jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało powierzone biuru rachunkowemu, podatnik jest obowiązany prowadzić w miejscu wykonywania działalności ewidencję sprzedaży (...).

Podatnik jest obowiązany ją zbroszurować i kolejno ponumerować jej karty. Ewidencja ta powinna zawierać co najmniej następujące dane: numer kolejny wpisu, datę uzyskania przychodu nieudokumentowanego fakturami, rachunkami oraz kwotę tego przychodu (zob. § 8 ust. 2 rozporządzenia).

Podatnik jest obowiązany wprowadzać zapisy w ewidencji sprzedaży jeden raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym (zob. § 18 ust. 1 rozporządzenia).

Przepisy rozporządzenia nie regulują formy, w jakiej taka ewidencja powinna być prowadzona. Wskazują jedynie minimum informacji, jakie powinna ona zawierać. Jak wyjaśniła Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 17 czerwca 2014 r. (IBPBI/1/415-360/14/BK): „Nie ma zatem przeszkód prawnych, aby ewidencja ta prowadzona była komputerowo np. w arkuszu kalkulacyjnym. Oznacza to, że niezależnie od sposobu prowadzenia tej ewidencji – ręcznie (w formie papierowej), czy też z zastosowaniem techniki komputerowej (np. wydruk z programu komputerowego) – jeżeli ewidencja taka zawiera pozycje wyszczególnione w § 8 ust. 2 tego rozporządzenia, jest trwale zbroszurowana, posiada numerowane strony i jest prowadzona zgodnie z zasadami określonymi w § 18 tego rozporządzenia, to stanowi podstawę do ujęcia przez biuro rachunkowe przychodu uzyskanego ze sprzedaży towarów i usług w księdze podatkowej".

Czytelnik może zatem prowadzić komputerową ewidencję sprzedaży, tj. w formie wydruku z programu komputerowego.

Uwaga! Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży, w przypadku powierzenia prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów biuru rachunkowemu, nie dotyczy podatników, którzy ewidencjonują obrót przy zastosowaniu kas rejestrujących w rozumieniu przepisów ustawy o VAT (zob. § 8 ust. 3 rozporządzenia).

—Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy