Aktualizacja: 03.08.2015 05:40 Publikacja: 03.08.2015 05:40
Foto: www.sxc.hu
Odmowa zaliczania do kosztów uzyskania przychodów kar umownych, których powstanie było następstwem świadomego działania podatnika lub wynikało z jego zaniedbań teoretycznie, jest logiczna. Pytanie tylko, który przedsiębiorca podejmuje celowe działania, których rezultatem ma być zapłata kary umownej?
Postępowanie, które polskim przedsiębiorcom stara się przypisać polski fiskus, z całą pewnością nie należy do działań racjonalnych z gospodarczego punktu widzenia. Nikt racjonalny, kto chce rozwijać prowadzoną działalność gospodarczą, nie postępuje według takiego schematu. Skąd zatem wziął się problem? Otóż urzędnicy skarbowi, ale również sądy administracyjne, twierdzą, że zapłata kary za to, że przedsiębiorca z własnej winy nie dostarczył towarów, nie ma związku z przychodem. Zdaniem sądów i fiskusa decyzja, żeby nie dostarczyć towarów, nie jest ekonomicznie uzasadniona. Taki dobór argumentów powoduje, że podatnik, który ponosi wydatki na kary umowne, może nie mieć prawa zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Fiskus koncentruje się na badaniu winy podatnika oraz tego, czy dochował on należytej staranności. Kłopot w tym, że rzeczywistość gospodarcza nie jest tak prosta, jak to się wydaje zarówno urzędnikom, jak i sędziom.
Przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów opłaty za usługi promocyjne świadczone przez branżo...
Kary umowne za opóźnienia w realizacji internetowych usług serwisowych z automatu nie są wyłączone z kosztów pod...
Przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na spotkanie z kontrahentem, na którym zała...
Odszkodowanie za utratę przez część budynku jakiegokolwiek znaczenia gospodarczego i konieczność rozbiórki, otrz...
Przepis nakładający podatek na wielokrotne restrukturyzacje może być niezgodny z europejską dyrektywą – sugeruje...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas