Chcę odwołać pełnomocnika, który w mojej firmie zajmował się sprawami ekonomiczno-finansowymi, i powołać nowego, żeby za mnie podpisywał wszystkie deklaracje do urzędu skarbowego. Jak właściwie sformułować odwołanie i wskazać nowego pełnomocnika? – pyta czytelnik.
W kwestiach dotyczących pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące pełnomocnictwa w postępowaniu podatkowym.
Pełnomocnik jest władny podpisać deklarację podatkową, jeżeli ma stosowne pełnomocnictwo do tej czynności. Zgodnie z art. 80a § 1 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) deklaracja może być podpisana przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta. Złożenie przez pełnomocnika podpisu na deklaracji podatkowej powoduje, że podatnik (płatnik czy inkasent) nie musi się na niej podpisywać.
Pełnomocnikiem może być każda osoba fizyczna, która ma pełną zdolność do czynności prawnych. Niekoniecznie jednak musi to być osoba o określonych kwalifikacjach, np. doradca podatkowy. Jako pełnomocnika można ustanowić tylko osobę fizyczną, a nie np. kancelarię, w której pracuje konkretny doradca podatkowy.
Do właściwego organu
Organ podatkowy musi przyjąć pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa, jeżeli jest organem właściwym w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy. Oznacza to, że pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji (oraz ewentualnie odwołanie w przyszłości tego pełnomocnictwa) należy złożyć temu organowi podatkowemu, który jest właściwy w sprawie podatku, którego wspomniana deklaracja dotyczy.
Uwaga na termin
Odwołanie pełnomocnika i powołanie nowego powinno zostać zgłoszone na piśmie lub – w trakcie czynności – złożone ustnie do protokołu.
Pełnomocnictwo musi zostać złożone w sposób prawidłowy, gdyż wtedy organ podatkowy nie będzie kwestionował skuteczności złożenia deklaracji podatkowej, która została podpisana przez pełnomocnika.
Warunkiem niezbędnym i koniecznym egzekwowania od organu podatkowego obowiązków wynikających z ustanowienia przez stronę pełnomocnika jest to, aby oświadczenie woli strony w kwestii udzielenia pełnomocnictwa, jak również treść pełnomocnictwa nie budziły wątpliwości (wyrok WSA w Krakowie z 10 stycznia 2013 r., I SA/Kr 1631/12).
Podatnik może złożyć takie pełnomocnictwo jednocześnie ze złożeniem deklaracji podatkowej albo wcześniej. Istotne jest, aby w momencie składania deklaracji podatkowej podpisanej przez pełnomocnika pełnomocnictwo było złożone w organie podatkowym.
Z wyłączeniem innych działań
Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowych upoważnia osobę umocowaną do złożenia podpisu na deklaracji, z wyłączeniem innych działań na rzecz podatnika. Podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia zatem podatnika, płatnika lub inkasenta z obowiązku podpisania deklaracji. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowych jest bowiem szczególnym rodzajem pełnomocnictwa (wyrok NSA z 18 grudnia 2009 r., I FSK 1303/08). To pełnomocnictwo nie uprawnia do sporządzenia deklaracji podatkowej, a jeśli tak, to powinno to wynikać z innego tytułu prawnego. Skoro pełnomocnik został ustanowiony tylko do podpisywania deklaracji podatkowych, to nie może korygować danych zawartych w tych deklaracjach. Należy mieć na uwadze, że skutki prawnopodatkowe, które są związane z danymi ujawnionymi w deklaracji, obciążają podatnika (płatnika lub inkasenta), a nie pełnomocnika.
Pełnomocnictwo powinno wskazywać, jakich konkretnie deklaracji podatkowych dotyczy, które deklaracje pełnomocnik ma prawo podpisać i jakiego podatku to dotyczy.
Elektronicznie albo na papierze
Nie ma ustawowego wzoru pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji podatkowych, z wyjątkiem deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W tym ostatnim przypadku rozporządzenie ministra finansów z 19 grudnia 2011 r. w sprawie wzoru pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz wzoru zawiadomienia o odwołaniu tego pełnomocnictwa (DzU nr 286, poz. 1681) określa wzór takiego pełnomocnictwa.
Pełnomocnictwo musi zawierać podstawowe elementy, jakim powinno odpowiadać pismo. W jego skład musi zatem wchodzić: oznaczenie adresata podania, nadawca, data i miejsce sporządzenia, wskazanie pełnomocnika i zakresu obowiązywania pełnomocnictwa (o jaki podatek chodzi, jakich deklaracji dotyczy) wraz z adresem do doręczeń.
W przypadku pisma dotyczącego odwołania pełnomocnictwa należy określić adresata podania, nadawcę, datę i miejsce sporządzenia, a także wskazać odwoływanego pełnomocnika wraz z informacją, z jakim dniem pełnomocnictwo zostało odwołane.