Reklama

Kiedy tworzyć rezerwy na naprawy gwarancyjne

Już w momencie sprzedaży towaru firma wie, że w przyszłości może mieć obowiązek jego naprawy lub wymiany. Zasada ostrożności wymaga, żeby w księgach ująć przewidywane koszty tych przyszłych świadczeń.

Publikacja: 01.07.2015 06:20

Foto: www.sxc.hu

- Nasze przedsiębiorstwo zajmuje się sprzedażą sprzętu elektronicznego, na który udzielana jest 12-miesięczna gwarancja. W jaki sposób prawidłowo tworzyć i ujmować w ewidencji rezerwę na prawdopodobne przyszłe zobowiązania wynikające z tego tytułu? – pyta czytelnik.

Odpowiedzialność sprzedawcy wobec kupującego, w przypadku wystąpienia wad fizycznych przedmiotu transakcji, wynika z kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 561 § 1 i 2 k.c., jeżeli sprzedana rzecz ma wadę, sprzedawca jest zobowiązany na żądanie nabywcy do wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady (rękojmia). Oprócz rękojmi wynikającej z przepisów prawa nabywcom rzeczy bardzo często udzielana jest także dodatkowa gwarancja, potwierdzająca jakość zakupionego produktu. Zgodnie z art. 577 § 2 k.c., jeżeli została udzielona gwarancja co do jakości sprzedanej rzeczy, to gwarant obowiązany jest do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad pod warunkiem, że wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym.

Pozostało jeszcze 81% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Podatki
APA: uprzednie porozumienia cenowe narzędziem odliczania kosztów
Podatki
Podatek u źródła trochę łagodniejszy
Podatki
NSA: ulga na złe długi nie narusza prawa unijnego
Podatki
Ulga na złe długi: kończą się terminy na odzyskanie VAT
Podatki
Ulga na złe długi: firma odzyska VAT, nawet gdy dłużnik się likwiduje - opinia rzecznika generalnego TSUE
Reklama
Reklama
Reklama