1 stycznia weszła w życie znowelizowana ustawa o podatku dochodowym (PIT), która w art. 12 ust. 2a reguluje zasady opodatkowania nieodpłatnego udostępniania mu służbowego samochodu do celów prywatnych zwanym polityką. Ustawodawca ustalił ryczałtowo wartość świadczenia na 250 zł miesięcznie, gdy samochód ma silnik o pojemności poniżej 1600 cm sześc., i 400 zł miesięcznie powyżej tej pojemności.
W sytuacji gdy samochód firmowy nie jest użytkowany przez pracownika do celów prywatnych w pełnym zakresie, a jedynie w wybranym czasie, np. podczas urlopu czy też w święta, zgodnie z nowymi przepisami do obliczenia przychodu należy wówczas za każdy dzień przyjąć 1/30 zryczałtowanej kwoty 250 zł lub 400 zł.
Zatem pracownik wykorzystujący samochód służbowy do celów prywatnych zapłaci każdego miesiąca przy 18-procentowej stawce 45 zł podatku dochodowego w przypadku samochodów z silnikiem o pojemności do 1600 cm sześc., a powyżej tej pojemności 72 zł.
45 zł - taki podatek dochodowy zapłaci pracownik firmy za prywatne użytkowanie służbowego auta z silnikiem o pojemności do 1600 cm3
– Przepisy tego typu były od dłuższego czasu potrzebne dla uporządkowania sytuacji prawnopodatkowej w zakresie aut firmowych. Do tej pory przedsiębiorcy mieli bowiem problem z rozwiązaniem kwestii opodatkowania prywatnego wykorzystywania pojazdów służbowych – uważa ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów Agnieszka Piasecka. Dodaje, że firmy stosowały różne metody ustalania przychodu pracowników z tego tytułu, nie mając jednak całkowitej pewności co do ich pełnej zgodności z prawem. – Niektóre firmy wykorzystywały do tego celu zasadę tzw. kilometrówki stosowanej dla samochodów prywatnych użytkowanych do celów służbowych, inne natomiast kierowały się cenami wynajmu pojazdów w wypożyczalniach samochodów osobowych, uwzględniając przy ustalaniu ceny takie czynniki jak brak ryzyka kredytowego itp. – wymienia sposoby ekspertka PZWLP. – W przypadku przedsiębiorców używających auta na podstawie umowy leasingu przychód pracowników ustalano w części wysokości raty leasingowej. Nowe przepisy określają przychód pracowników w sposób zryczałtowany i niewątpliwie wprowadzają pewien ład w tym zakresie, natomiast nie rozwiązują do końca problemu – podkreśla Piasecka. – Zakres nowych regulacji nie obejmuje bowiem paliwa do aut służbowych, a jest ono kupowane przez pracodawcę i w przypadku wykorzystywania samochodów przez pracowników do celów prywatnych także stanowi ich przychód. Ponadto warto pamiętać, że nowe przepisy obejmują jedynie pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i nie dotyczą innych form zatrudnienia, takich jak np. umowy zlecenia czy kontrakty menedżerskie – przypomina.
Przedstawiciele Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych przypominają, że zasady wykorzystywania samochodów służbowych przez pracowników powinny być precyzyjnie uregulowane w dokumencie zwanym polityką flotową. Określa ona zakres i sposób użytkowania aut firmowych oraz np. zakres odpowiedzialności w przypadku szkody komunikacyjnej czy zniszczeń.
Po trzech kwartałach, jak wynika z danych IBRM Samar, firmy należące do PZWLP zakupiły 31 proc. nowych samochodów.