Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 9 października 2014 r. (III SA/Wa 1047/14).

Spółka planuje rozpoczęcie działalności hotelowej i rozważa wdrożenie programu lojalnościowego (dalej: program). Program zostanie skierowany do klientów indywidualnych robiących zakupy na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą (dalej: konsumenci). Mechanizm nagradzania lojalności konsumentów będzie polegał na ich wynagradzaniu za zakupy usług hotelowych. Spółka skierowała wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, zadając pytanie, czy nagrody wydawane konsumentom w ramach prowadzonego programu są nagrodami uzyskanymi w sprzedaży premiowej. Chodzi o to, że jeśli ich jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, to czy są one zwolnione z podatku dochodowego i na spółce nie ciążą obowiązki płatnika tego podatku. Zdaniem spółki nagrody wydawane konsumentom w ramach prowadzonego programu są nagrodami uzyskanymi w sprzedaży premiowej, a więc jeśli ich jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 760 zł, to będą one zwolnione z podatku dochodowego i na spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika tego podatku.

Organ podatkowy uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Wskazał, że spółka będzie świadczyć na rzecz klientów usługi, do których się zobowiązała. W konsekwencji do nagród wydawanych w ramach programu nie będzie miało zastosowania zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, gdyż sprzedaży usług nie można uznać za sprzedaż związaną ze sprzedażą premiową.

Sąd podzielił stanowisko podatnika. Wskazał, że nieuprawnione jest zawężenie pojęcia sprzedaży do sprzedaży towarów. Skoro przychód przynoszą zarówno transakcje towarowe, jak i transakcje usługowe, to nie ma powodu, aby na gruncie prawa podatkowego ograniczać sprzedaż do znaczenia wynikającego z definicji sprzedaży zawartej w kodeksie cywilnym.

—Elżbieta Wójcik, współpracowniczka Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte

Katarzyna Kurzawska-Puchała, starszy menedżer w poznańskim biurze Deloitte Doradztwo Podatkowe sp. z o.o.

Pojęcie sprzedaży premiowej, choć występuje w przepisach prawa podatkowego, nie posiada legalnej definicji w żadnej z obowiązujących ustaw podatkowych. Tym samym organy podatkowe, odnosząc się do sprzedaży premiowej, osobno definiują pojęcie „sprzedaż" i osobno pojęcie „premia". Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w art. 535 kodeksu cywilnego. I tak, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. Natomiast w zakresie terminu „premia", czy „premiowy" konieczne jest odwołanie się do wykładni językowej, w myśl której za premię należy uznać nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś. W konsekwencji przymiotnik „premiowy" należy rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii. Powołując się na powyższe definicje umowy sprzedaży i premii, w praktyce ukształtowało się stanowisko, zgodnie z którym sprzedaż premiowa polega na tym, że do każdej sprzedaży dołączana jest nagroda.

W tym miejscu warto wskazać, że art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT stanowi, że wolna od podatku jest m.in. wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Przepis ten odwołuje się więc ogólnie do sprzedaży premiowej, nie precyzując przy tym czy dotyczy ona towarów czy usług. Można więc dojść do wniosku, że sprzedaż premiowa, o której mowa we wskazanym przepisie, powinna być intepretowana szeroko, tj. powinna odnosić się zarówno do towarów jak i usług, z czym nie zgodził się organ podatkowy w zaskarżonej interpretacji. I tu warto dodać, że ustawa nowelizująca PIT w części obowiązującej od 1 stycznia 2015 r. wprowadza zmiany w tym zakresie poprzez doprecyzowanie, że w omawianym przypadku chodzi o sprzedaż premiową towarów lub usług.

Podsumowując, sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody), która po spełnieniu odpowiednich warunków może korzystać ze zwolnienia z PIT. Dlatego stanowisko sądu, zgodnie z którym nie można zawężać pojęcia sprzedaży premiowej wyłącznie do sprzedaży towarów, wydaje się być podejściem słusznym, szczególnie w świetle znowelizowanych przepisów w tym zakresie, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2015 r.