W opisanej sytuacji możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia z podatku akcyzowego. Zależy ono od sposobu ?i rodzaju skażenia alkoholu etylowego wykorzystywanego do produkcji.
Regulacje prawa wspólnotowego
Zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. a dyrektywy Rady 92/83/EWG z 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (DzU L 316 z 31 października 1992 r., str. 21) państwa członkowskie są zobowiązane zwolnić z podatku akcyzowego alkohole, które zostały całkowicie skażone zgodnie z wymogami któregokolwiek z państw członkowskich, pod warunkiem że wymogi te zostały należycie podane do wiadomości ?i zaakceptowane zgodnie z warunkami określonymi w ust. 3 i 4 tego artykułu. Implementacją tych przepisów wspólnotowych na gruncie ustawodawstwa krajowego jest art. 30 ust. 9 pkt. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zgodnie z którym zwolnieniu od akcyzy podlega alkohol etylowy całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, środkami wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Unii Europejskiej, dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z 22 listopada 1993 r. ?w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia ?z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.
Należy podkreślić, że aby skorzystać z tego zwolnienia, alkohol etylowy musi zostać skażony całkowicie przez producenta. Jednocześnie aby uznać alkohol etylowy za całkowicie skażony, wystarczające jest dodanie do niego substancji skażających w takich ilościach, jak określono w załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) ?nr 3199/93. Przepisy nie wprowadzają żadnych dodatkowych warunków tego zwolnienia. Zatem w momencie skażenia alkoholu etylowego tymi substancjami alkohol zostaje jednorazowo zwolniony od akcyzy, tj. dopuszczony do konsumpcji (zużycia), i może być on, od tego momentu, przedmiotem swobodnego obrotu na terytorium Wspólnoty Europejskiej.
Sposoby wymienione ?w załączniku
Zgodnie z art. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (DzUrz WE L 288 z 23.11.1993, str. 12 ze zm.; DzUrz UE polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249 ze zm.) substancje skażające, które są wykorzystywane ?w każdym państwie członkowskim do celów całkowitego skażenia alkoholi, zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. a dyrektywy 92/83/EWG, zostały określone w załączniku do rozporządzenia. Zgodnie z tym załącznikiem do rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 (znowelizowanym 1 lipca 2013 r. rozporządzeniem wykonawczym Komisji ?nr 162/2013) na terenie Polski mogą być stosowane wyłącznie dwie procedury całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia od podatku akcyzowego:
Tym samym ze zwolnienia od akcyzy korzystać będzie jedynie alkohol etylowy całkowicie skażony przy zastosowaniu wyłącznie procedury skażania stosowanej we wszystkich państwach członkowskich (euroskażalnik) lub ewentualnie dodatkowej procedury skażania określonej dla Polski. Oznacza to, że w przypadku importu do Polski za alkohol całkowicie skażony uznaje się alkohol skażony euroskażalnikiem lub alkohol skażony metodami zgłoszonymi przez Polskę. W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego za alkohol całkowicie skażony uznaje się alkohol skażony euroskażalnikiem lub metodą skażania zgłoszoną przez państwo członkowskie, w którym nastąpiło skażenie takiego alkoholu (np. wyprodukowany i nabywany z Niemiec skażony metodami zgłoszonymi przez to państwo). Za alkohol całkowicie skażony produkowany w kraju uznaje się alkohol skażony euroskażalnikiem lub metodą skażania zgłoszoną przez Polskę (interpretacja ogólna ministra finansów nr PA3/9000/37/2014/FLL/12 z 9 września 2014 r.).
Przepisy krajowe
Wymogiem wykorzystania tego zwolnienia jest spełnienie warunków określonych przez ustawodawcę, które w zasadzie można podzielić na dwie kategorie.
1. Po pierwsze, są to warunki wynikające z przeznaczenia wyrobu i zastosowania skażenia.
2. Po drugie, są to wymogi administracyjne związane z przemieszczaniem i faktycznym wykorzystaniem alkoholu.
Warunki te zostały określone ?w art. 32 ust. 4 pkt 2 oraz w art. 32 ?ust. 5–13 ustawy o podatku akcyzowym.
Warunkiem zwolnienia jest zatem przede wszystkim skażenie alkoholu etylowego środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (DzU ?nr 31, poz. 353 ze zm.). Ustawodawca nie posługuje się w tym przypadku stwierdzeniem „całkowite skażenie", ?a jedynie wprowadza obowiązek skażenia alkoholu etylowego określonymi substancjami we wskazanych ilościach, zgodnie z przepisami wykonawczymi. O zwolnieniu decyduje także przeznaczenie wyrobu, tj. wykorzystywanie go do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.
Druga kategoria warunków zwolnienia (warunki administracyjne) jest związana z przemieszczaniem i ewidencjonowaniem wykorzystania wyrobu. Ustawodawca wprowadził obostrzenie zezwalające na przemieszczenie alkoholu etylowego częściowo skażonego jedynie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub ewentualnie zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający >patrz ramka.
Samo przemieszczenie wymaga:
1. objęcia przez skład podatkowy wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym,
2. dołączenia do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, a także
3. przedstawienia przez podmiot zużywający pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego ?w zakresie podatku akcyzowego oraz
4. prowadzenia przez zużywającego ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem.
Są dwie kategorie podmiotów zużywających
Podmiot zużywający to:
1. podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,
2. podmiot niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone ?w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, bezpośrednio do zbiornika ?na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli ?w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby.