Na rozpoczynającym się w środę posiedzeniu Sejm zajmie się nowelizacją ustawy o PIT dotyczącą ulgi dla marynarzy w żegludze międzynarodowej.

Czytaj też:

Opodatkowanie marynarzy pracujących i zagranicznych armatorów – fakty i mity (część I)

Opodatkowanie marynarzy pracujących i zagranicznych armatorów – fakty i mity (część II)

Opodatkowanie marynarzy pracujących i zagranicznych armatorów – fakty i mity (część III)

Reklama
Reklama

Czytaj też:

Opodatkowanie marynarzy pracujących i zagranicznych armatorów – fakty i mity (część I)

Opodatkowanie marynarzy pracujących i zagranicznych armatorów – fakty i mity (część II)

Opodatkowanie marynarzy pracujących i zagranicznych armatorów – fakty i mity (część III)

Opodatkowanie marynarzy pracujących u zagranicznych armatorów – fakty i mity (część IV)

Według rządowego projektu zwolnione z podatku są dochody marynarzy pływających na statkach o polskiej przynależności, jeśli w danym roku podatkowym pracowali na takich statkach co najmniej 183 dni. Dotyczy to zarówno obywateli Polski, jak i innych krajów UE, przy czym zwolnienie dotyczy statków pod polską banderą. Według proponowanej zmiany zwolnienie to zostanie rozszerzone na statki morskie podnoszące banderę państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zwolnienie będzie stosowane pod warunkiem przedstawienia w urzędzie skarbowym zaświadczenia o pracy na statku, wydanego przez armatora lub agencję zatrudnienia. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

Nowela jest rezultatem stanowiska Komisji Europejskiej. Wskazała ona, że taka ulga podatkowa nie może być ograniczona do marynarzy zatrudnionych na statkach zarejestrowanych w państwie członkowskim, które taką ulgę stosuje w swoim prawie podatkowym. Byłaby to bowiem dyskryminacja i niedozwolone ograniczenie swobody przedsiębiorczości.

Etap legislacyjny: przed pierwszym czytaniem w Sejmie