Sezon wakacyjny w pełni. Nic więc dziwnego, że wielu przedsiębiorców, zwłaszcza prowadzących swoje firmy w miejscowościach o walorach wypoczynkowych, zawiera drobne umowy-zlecenia w zakresie wykonania dorywczych prac. Powinni jednak pamiętać, że zazwyczaj są w takich przypadkach płatnikami i muszą obliczyć, potrącić i w końcu odprowadzić na rachunek urzędu skarbowego wymaganą wartość podatku. Obowiązek ten najczęściej wynika ?z art. 41 ust. 1 ustawy o PIT, zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne ?i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wypłacają świadczenia m.in. z tytułu umowy-zlecenia, są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy. Wątpliwości, ?a nierzadko także błędy przedsiębiorców powstają jednak nie tyle na tle ogólnych zasad poboru zaliczek na podatek dochodowy z tytułu umów zleceń, ile w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłacanych świadczeń. Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) z tytułów, ?o których mowa w art. 13 pkt 2 i 5–9 (m.in. umowa-zlecenie), pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18 proc. przychodu, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł. Co więcej, dochodów (przychodów) opodatkowanych ?w ten sposób nie łączy się ?z dochodami opodatkowanymi według skali podatkowej ?(art. 30 ust. 8 ustawy o PIT).

Płatnik podatku dochodowego w miejsce poboru zaliczki na podatek na zasadach ogólnych obowiązany jest zatem do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego ?z tytułu umowy-zlecenia, jeżeli:

O ile pierwsze dwa warunki raczej nie budzą wątpliwości, o tyle już trzeci jest źródłem wielu pytań. Pojawiają się bowiem pytania, czy w stosunku do każdego wynagrodzenia wypłacanego z tytułu umowy-zlecenia o faktycznej wartości nieprzekraczającej 200 zł płatnik ma obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego oraz jak ma postąpić płatnik, który z tytułu kilku umów wypłaca zleceniobiorcy wynagrodzenia, z których każde pojedyncze nie przekracza kwoty limitu, ale ich suma już tak.

Odnosząc się do pierwszego z tych zagadnień, należy zwrócić uwagę, że kwota należności nieprzekraczająca 200 zł musi być określona w umowie. ?W przypadku zatem gdy kwota faktycznego wynagrodzenia nie przekracza limitu, ale wartość ta nie została wyrażona w umowie (przykładowo wynika ze stawki godzinowej lub innej ustalonej podstawy dla jej wyliczenia np. akordowej bądź prowizyjnej), to przedsiębiorca zleceniodawca powinien pobrać zaliczkę na podatek dochodowy według reguł ogólnych. Jest tak również w przypadku umowy długoterminowej, w ramach której przykładowo wypłacane jest ustalone wynagrodzenie miesięczne o wartości mieszczącej się w granicach limitu, ale którego łączna wartość określona w umowie (w okresie wszystkich miesięcy) przekroczy jego kwotę.

Jeśli natomiast chodzi ?o drugą wątpliwą kwestię, to – dla ustalenia spełnienia warunków ryczałtowego opodatkowania, w szczególności warunku odnoszącego się do kwoty ustalonego limitu – nie należy sumować poszczególnych wypłacanych wynagrodzeń pochodzących z kilku umów. Każda z nich powinna być indywidualnie oceniana pod kątem spełnienia warunków z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o PIT, a przypadku spełniania tych warunków podatek ryczałtowy powinien być pobrany niezależnie z tytułu każdej z tych umów.

—Autor jest doradcą podatkowym