Resort potwierdza swoje wcześniejsze zapowiedzi: od 18 sierpnia podatnicy będą się mogli rozliczać przez specjalny portal internetowy. Na razie będzie to możliwe tylko w odniesieniu do podatku od spadków i darowizn, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz karty podatkowej.

Jak dowiedziała się „Rz" w biurze prasowym MF, trwają testy techniczne systemu. Ministerstwo przygotowuje też specjalne rozporządzenie określające warunki korzystania z portalu. Ma wejść w życie również 18 sierpnia.

Urząd interaktywny

Portal ma ogólnie nieco przypominać nowoczesne konta bankowe. Zarejestrowany w nim podatnik będzie mógł nie tylko zadeklarować podatek, ale też prowadzić korespondencję z urzędem skarbowym.

„W tym miejscu będzie można odebrać wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe, wysłać korespondencję do swojego urzędu skarbowego oraz sprawdzić stan sprawy. Będzie to również miejsce, w którym będzie można składać wnioski i automatycznie generować zaświadczenia i wypisy" – zapewnia ministerstwo.

Na początek tylko niektóre należności

Dziś mimo teoretycznych możliwości korespondencji z urzędami skarbowymi za pomocą poczty elektronicznej te nie zawsze się na to zgadzają. Teraz będą miały obowiązek porozumiewać się z podatnikiem przez portal, choć – jak zapewnia MF – podatnik nadal będzie mógł prowadzić rozliczenia i korespondencję w tradycyjnej formie.

– W wielu przypadkach elektroniczne wysyłanie deklaracji dotyczących podatku od czynności cywilnoprawnych już dziś jest możliwe, ale mam nadzieję, że portal podatkowy pozwoli na to w pełnym zakresie – mówi Ernest Frankowski z firmy Deloitte. Jego zdaniem ograniczenie działania portalu tylko do niektórych podatków to dobre rozwiązanie na początek.

– PCC czy podatek od spadków i darowizn są rozliczane znacznie rzadziej niż inne, przy czym podatnicy składają je w różnych terminach, więc zwiększa się szansa, że infrastruktura informatyczna nie będzie przeciążona – ocenia Frankowski.

Później mają być uruchomione kolejne moduły portalu – zapewnia MF. W pierwszych miesiącach 2015 r. będą mogły z jego użyciem złożyć rozliczenie roczne PIT osoby nieprowadzące działalności gospodarczej (system sam wstępnie je przygotuje za podatnika). W 2016 r. ma być gotowy moduł PIT i CIT, a rok później – VAT. Ministerstwo uruchomiło już testową wersję kanału przesyłania deklaracji PIT-11, PIT-8C, PIT-R oraz deklaracji PIT-40, które od 1 stycznia 2015 r. trzeba będzie przesyłać wyłącznie elektronicznie.

W praktyce portal może ułatwić szybkie wychwytywanie błędów podatnika. Doradca podatkowy Maciej Szymik, dyrektor Grupy Leader, jako przykład podaje kalkulację zaliczek wpłacanych przez podatników.

Jest szansa na sukces

– Jeśli wpłaca się je po terminie, to trzeba uiścić także odsetki, a ich wyliczenie często jest błędne – zauważa Szymik.

– Gdy portal obejmie także rozliczenia podatków wpłacanych regularnie, ten odsetkowy problem może zniknąć, ponieważ portal od razu powiadomi podatnika o nieścisłościach w wyliczeniach.

Portal może się stać popularny, bo podatnicy coraz częściej przekonują się do istniejących już dziś możliwości elektronicznych kontaktów z urzędami skarbowymi. W 2012 r. na przykład przedsiębiorcy wysłali w ten sposób 3,7 mln deklaracji VAT-7, a w 2013 r. – 5,3 mln. W pierwszym półroczu 2014 r. ogólna liczba wszystkich deklaracji przekroczyła 18 mln i była większa niż w całym ubiegłym roku.