Wprowadzone od 1 kwietnia nowe przepisy utrzymały obowiązek przeprowadzania ?tzw. dodatkowego badania technicznego niektórych pojazdów samochodowych.

Obowiązek ten wynika obecnie z art. 86a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art. 86a ust. 9 pkt 1 i 2 ustawy o VAT stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Obowiązek przeprowadzania dodatkowego badania technicznego dotyczy pojazdów samochodowych określonych w art. 86a ust. 9 pkt 1 i 2 ustawy o VAT, ?a więc tylko trzech grup pojazdów samochodowych uprawniających do pełnych odliczeń. W przypadku innych pojazdów samochodowych przeprowadzanie dodatkowego badania technicznego nie jest konieczne.

Dla dwóch spośród trzech wymienionych powyżej grup przeprowadzenie nowego badania technicznego jest konieczne także, jeżeli dodatkowe badanie przeprowadzone zostało na gruncie przepisów obowiązujących do końca marca 2014 r. Wyjątek dotyczy pojazdów samochodowych, innych niż samochody osobowe, mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van. W tym zakresie zaświadczenia wydane na gruncie poprzednio obowiązujących przepisów zachowały moc (zob. art. 9 ust. 3 ustawy nowelizującej z 7 lutego 2014 r.). Dlatego dla tych pojazdów przeprowadzanie nowego dodatkowego badania technicznego nie jest konieczne.

W przypadku pozostałych dwóch grup pojazdów samochodowych, dla których dodatkowe badanie techniczne przeprowadzone zostało na gruncie przepisów obowiązujących do końca marca 2014 r., konieczne jest przeprowadzenie nowego badania.

Najpóźniej 1 lipca...

Z art. 9 ust. 1 ustawy nowelizującej z 7 lutego 2014 r. wynika, że termin na przeprowadzenie tego nowego dodatkowego badania technicznego upływa:

1) ?w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego – jeżeli termin ten upływa przed 1 lipca 2014 r.,

2) ?1 lipca 2014 r. – w pozostałym zakresie.

Przykład

Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej podatnik użytkuje samochód typu pick-up z jednym rzędem siedzeń, a więc pojazd samochodowy, o którym mowa ?w art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. b ustawy ?o VAT. Jest to na gruncie przepisów obowiązujących od 1 kwietnia 2014 r. samochód uprawniający ?do pełnych odliczeń (jako pojazd samochodowy uznawany ?za wykorzystywany wyłącznie ?do wykonywania działalności gospodarczej podatnika ze względu na swoją konstrukcję). Termin najbliższego okresowego badania technicznego tego samochodu upływa 23 czerwca 2014 r. Najpóźniej w tym dniu podatnik powinien przeprowadzić dodatkowe badanie techniczne tego samochodu.

...albo przed dniem dostawy

Szczególna sytuacja ma miejsce, jeżeli przed terminem najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego lub przed 1 lipca 2014 r. pojazd samochodowy objęty obowiązkiem przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego będzie przedmiotem dostawy. W takich przypadkach nowe dodatkowe badanie techniczne powinno być przeprowadzone nie później niż przed dniem dokonania dostawy (zob. art. 9 ust. 2 ustawy nowelizującej z 7 lutego 2014 r.).

Przykład

Wróćmy do poprzedniego przykładu i załóżmy, że 23 maja 2014 r. samochód zostanie ?przez podatnika sprzedany. ?W takiej sytuacji podatnik powinien przeprowadzić dodatkowe badanie techniczne tego samochodu najpóźniej ?22 maja 2014 r.

Zaniedbanie ?bez konsekwencji

Przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego nadal nie jest warunkiem, którego niedopełnienie skutkuje utratą prawa do pełnych odliczeń. O prawie do takich odliczeń (dzięki uznaniu danego samochodu za pojazd samochodowy wykorzystywany wyłącznie do wykonywania działalności gospodarczej podatnika) decyduje wyłącznie posiadanie przez pojazdy samochodowe określonych przepisami cech. Odpowiednie zastosowanie ma zatem na gruncie przepisów obowiązujących od 1 kwietnia 2014 r., przykładowo, interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 25 lipca 2012 r. (ILPP2/443-447/12-4/MR), w której czytamy, że „wykonanie dodatkowego badania technicznego jest wyłącznie obowiązkiem podatnika, a nie warunkiem dającym uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu samochodu oraz od nabycia paliwa przeznaczonego do napędu samochodów, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 1–4 ustawy nowelizującej [obecnie, o których mowa w art. 86a ust. 9 ?pkt 1 i 2 ustawy o VAT – przyp. aut.]. W istocie zatem ustawodawca uzależnił prawo podatnika do odliczenia podatku od spełnienia przez dany pojazd samochodowy wymagań określonych w art. 3 ust. 2 pkt 1–4 ustawy nowelizującej [obecnie w art. 86a ust. 9 pkt 1 i 2 ustawy o VAT – przyp. aut.], nie zaś od wykonania przedmiotowych badań technicznych".

Przykład

Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej podatnik użytkuje samochód ciężarowy posiadający kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone ?do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu. Termin najbliższego okresowego badania technicznego tego samochodu upływa 10 października 2014 r., ?a więc podatnik powinien przeprowadzić dodatkowe badanie techniczne najpóźniej ?1 lipca 2014 r. Dodatkowe badanie techniczne podatnik przeprowadzi jednak dopiero 10 października 2014 r. Mimo to pozostanie on uprawniony do pełnych odliczeń VAT od wydatków związanych ?z tym samochodem (także ?w okresie od 1 lipca ?do 10 października 2014 r.).

Autor jest doradcą podatkowym i autorem komentarza ?do ustawy o VAT

Zaświadczenie dla trzech grup pojazdów

Pojazdy samochodowe wymagające przeprowadzania dodatkowego badania technicznego to:

1) ?pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym ?do podrodzaju: wielozadaniowy, van,

2) ?pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków,

3) ?pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu.