Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Łodzi z 7 listopada 2013 r. (IPTPP2/?443-669/13-5/JN).

Z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej wystąpiła gmina (dalej: gmina, wnioskodawca) planująca ?w 2014 r. wnieść do spółki prawa handlowego (dalej: spółka), której jest ?100-proc. udziałowcem, wkład niepieniężny w formie wytworzonej przez siebie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej i ściekowej. Uzupełniając swój wniosek o interpretację, wnioskodawca wskazał także, że wnoszone aportem środki trwałe nie są wyodrębnionym organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie zestawem składników materialnych i niematerialnych, w związku z czym aport nie będzie dostawą zorganizowanej części przedsiębiorstwa niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

Gmina zamierza rozliczyć omawianą transakcję w taki sposób, aby otrzymane przez nią w związku wniesieniem wkładu niepieniężnego wynagrodzenie składało się w części z udziałów, a w części ze środków pieniężnych, których wartość będzie odpowiadać kwocie VAT należnego po jej stronie w związku z wniesieniem aportu.

Wartość otrzymanego przez gminę udziału w spółce będzie odpowiadać wartości netto środków trwałych wnoszonych aportem, natomiast kwota VAT należnego z tytułu tej transakcji, wynikająca z faktury, zostanie uregulowana przez spółkę na rzecz gminy w formie pieniężnej po otrzymaniu tej kwoty w formie zwrotu podatku naliczonego z urzędu skarbowego.

W ocenie wnioskodawcy, zgodnie ?z przepisami ustawy o VAT, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2014 r., podstawą opodatkowania aportu jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą gmina otrzyma od spółki z jego tytułu, czyli określona w odpowiedniej umowie wartość wnoszonych środków trwałych odpowiadająca wartości udziałów w zamian oraz kwota pieniężna odpowiadająca kwocie należnego podatku od towarów i usług z tytułu transakcji, pomniejszone o kwotę VAT.

Organ podatkowy uznał stanowisko gminy za prawidłowe.

Komentarz eksperta

Daniel ?Maryjosz konsultant w Dziale Prawnopodatkowym PwC

Do niedawna kwestia ustalania podstawy opodatkowania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego w doktrynie polskiego prawa podatkowego stanowiła zagadnienie wywołujące pewne kontrowersje. Zgodnie bowiem z obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. brzmieniem przepisów ustawy ?o VAT, podstawą opodatkowania ?w przypadku dostawy towarów był obrót, zdefiniowany, jako kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę VAT. Jeżeli natomiast z tytułu sprzedaży nie została określona cena, to podstawę opodatkowania stanowiła wartość rynkowa sprzedanych towarów lub usług pomniejszona o kwotę należnego VAT. ?Na gruncie obowiązujących do tej pory przepisów powstawały wątpliwości co do tego, czy w przypadku wniesienia do spółki prawa handlowego wkładu niepieniężnego wnoszącemu aport zostaje z tego tytułu określona kwota należna.

W związku z tym w doktrynie prawa podatkowego można spotkać się z dwoma przeciwstawnymi podejściami do tego tematu. Zgodnie z podejściem pierwszym należy uznać, że w przypadku wniesienia do spółki aportu zostaje w rzeczywistości określona kwota należności, w związku ?z czym podstawą opodatkowania powinna być ta kwota należna, czyli w istocie nominalna wartość udziałów objętych przez wnoszącego wkład, pomniejszona ?o należny podatek. Zgodnie natomiast ?z drugim podejściem, w przypadku czynności wniesienia wkładu niepieniężnego nie ma podstaw do uznania, że mamy do czynienia z kwotą należną, w związku z czym podstawę opodatkowania powinna stanowić wartość rynkowa wnoszonych aportem środków pomniejszona o kwotę podatku. Warto przy tym zauważyć, że oba te podejścia znajdują swoje potwierdzenie ?w orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Komentowana interpretacja jest interesującym przykładem tego, w jaki sposób wprowadzona od 1 stycznia br. nowelizacja przepisów ustawy o VAT może wpłynąć na rozwianie bądź zniwelowanie niektórych wątpliwości, powstałych ?w związku z dotychczasowym brzmieniem przepisów o podstawie opodatkowania VAT.

Nie ulega bowiem wątpliwości, że stosowane dotychczas pojęcie obrotu ?nie znajduje się w Dyrektywie VAT. Dodatkowe problemy wynikały ?z wprowadzenia szczególnych zasad określania podstawy opodatkowania ?w przypadku, gdy wprost nie została określona cena lub też gdy należność była określona w naturze. Nowe zasady określania podstawy opodatkowania powinny w większym stopniu pozwolić ?na uwzględnienie realiów obrotu gospodarczego i bardziej dowolne kształtowanie wynagrodzenia przez strony transakcji.

W kontekście powyższych uwag, o ile na podstawie przepisów obowiązujących ?do 31 grudnia 2013 r. zdanie wyrażone ?w komentowanej interpretacji przez organ podatkowy mogłoby zostać uznane za kontrowersyjne, o tyle na gruncie nowych przepisów ustawy o VAT zdanie to wydaje się bardziej uzasadnione.