Rozpędza się karuzela sprzedaży samochodów dla firm tańszych o odpis pełnego VAT. Ruch w salonach ogromny, bo z ulgi będzie można skorzystać prawdopodobnie tylko do końca lutego. Z początkiem marca Ministerstwo Finansów ma ponownie ograniczyć wielkość odliczenia. W tej chwili większość dużych importerów oferuje samochody z homologacją ciężarową M1. W przypadku droższych modeli marek premium odliczenie może być warte tyle co samochód klasy kompaktowej.

Ciężarowe Porsche

Od początku stycznia bez VAT można kupić „ciężarową" terenówkę Porsche – model Caynenne. Oferta dotyczy modeli zarówno rocznika 2013, jak i 2014. Mogą to być specjalnie wyposażone modele w wersji Cayenne Platinum oraz Cayenne Diesel Platinum. Decydując się na zakup jednego z modeli w tej edycji, w porównaniu z modelami standardowymi można zaoszczędzić odpowiednio 6676 euro w przypadku wersji benzynowej oraz 6568 euro w przypadku samochodu z silnikiem Diesla.

Wersja Platinum ma m.in. 8-biegową skrzynię Tiptronic S, reflektory Bi-Xenon, asystenta parkowania i 19-calowe koła. Importer zastrzega, że oferta ważna jest nie dłużej niż do 28 lutego. Samochody mają dopuszczalną ładowność powyżej 500 kilogramów i nie muszą mieć zamontowanej kratki.

Siedem modeli z odliczeniem oferuje Volvo, które jeszcze w ubiegłym roku prowadziło intensywną kampanię reklamową. – Nasza akcja dotyczy modeli V40, V40 Cross Country, V60, V70, XC60, XC70 oraz XC90 – mówi PR manager Volvo Auto Polska, Stanisław Dojs. W przypadku najpopularniejszego modelu marki – XC60 na odliczeniu VAT, w zależności od konfiguracji auta, można zyskać od 30 do 45 tys. zł.

Odliczenie z oponami

Należąca do Nissana luksusowa marka Infiniti (wcześniej mocno reklamowała tańsze o pełny VAT terenówki rejestrowane jako bankowozy) proponuje dwa modele.

Pierwszy to QX70 3.0d z trzylitrowym silnikiem Diesla w cenie 219 900 zł netto – kwota odliczenia VAT wynosi 50 577 złotych. Dodatkowo klient otrzymuje komplet kół z oponami zimowymi o wartości 15 740 zł. Drugi model to

QX50 3.0d w cenie netto 192 800 złotych – wartość odliczonego VAT to 44 352 zł. Bonusem są opony zimowe za 4400 zł.

Samochody bez VAT typu SUV przygotowało także BMW: modele X1, X3, X5 oraz X6. Różnice w cenach są spore. Najpopularniejsza terenówka – BMW X3 20D – kosztuje brutto od 167 tys. zł, ale po odliczeniu podatku staniała do niecałych 136 tys. zł. Większe BMW X5 30D kosztujące od 286 tys. zł można kupić za ok. 232 tys. zł.

Z terenówek popularnych marek bez VAT dostępne jest m.in. Mitsubishi. W grę wchodzą dwa modele terenówek tej japońskiej marki: Pajero oraz Outlander. Przykładowo: Mitsubishi Pajero z roku modelowego 2014 można kupić nawet za 146 990 zł po zniżce wynoszącej 8000 zł lub w bogato wyposażonej wersji Instyle AT w cenie 177 090 zł obniżonej o 23 proc., czyli o 52 900 zł.

Kompakt za „kratkę"

Dużą ofertę aut z odliczeniem proponuje Volkswagen: modele Tiguan, Touran, Sharan, dwie odmiany Passata i Touarega. Na odpisie podatku w tym ostatnim można będzie zaoszczędzić ok. 50 tys. zł.

Opel zaoferował swoim klientom trzy modele samochodów z fabryczną homologacją ciężarową N1 pozwalającą na pełne odliczenie. Jak twierdzi importer, auta te „pokrywają" najważniejsze segmenty rynku flot i obejmują modele: Opel Astra z silnikiem 1,7 diesel w wersji nadwozia 5-drzwiowej hatchback i kombi, Opel Insignia z silnikiem 2,0 diesel w wersji nadwozia kombi oraz Opel Combo Tour Van. Wszystkie oferowane samochody pochodzą z roku produkcji 2014. Nie wymagają zainstalowania kratki. Są rejestrowane jako samochody ciężarowe, pięcioosobowe, z całkowitą ładownością ponad 500 kg.

Citroen sprzedaje dwa modele z fabryczną homologacją ciężarową M1: Berlingo oraz komfortowa limuzyna C5 w wersji Tourer, czyli kombi. Wyposażenie Berlingo z silnikami Diesla 1,6 HDi 90 oraz 1,6 HDi 115 zawiera m.in. pakiet elektryczny, tj. boczne lusterka sterowane elektrycznie, centralny zamek i sekwencyjne sterowanie szyby po stronie kierowcy, a ponadto radio, światła LED oraz reflektory przeciwmgłowe.

Samochód został także wyposażony w automatyczną klimatyzację i czujniki parkowania z tyłu.

W C5 Tourer 2,0 HDI 140 dostaniemy m.in. automatyczną dwustrefową klimatyzację, elektryczny hamulec postojowy, nawigację kolorową eMyWay, czujniki parkowania oraz kamerę cofania.

W salonach Toyoty możemy kupić m.in. modele Avensis (odpis do 20 660 zł), RAV4 (do 26 400 zł) oraz Verso (do 18 155 zł).

Poradnik „Rzeczpospolitej"

Przed wyborem auta warto dokładnie zapoznać się z ofertami różnych firm

1. ?Jakie modele, jakie auta, jakie osiągi

W wielu firmach oferta aut z kratkami dotyczy wyłącznie wybranych wersji w wybranych modelach. Często są to, niestety, samochody z mało atrakcyjnymi silnikami o niskich parametrach. Trzeba także dokładnie przeglądać wyposażenie, oferowane ?w autach z odliczeniem.

2. ?Jak nie chcesz, nie musisz mieć kratki

Duża część samochodów proponowanych przez importerów do odliczenia pełnego VAT ma homologację ciężarową M1 uzyskaną już na etapie produkcji. Takie samochody nie muszą mieć montowanej przegrody oddzielającej przestrzeń bagażową. Są więc bardziej użyteczne i będą mieć wyższą wartość przy późniejszej sprzedaży.

3. ?Nie wszyscy mają auta z odliczeniem

Część importerów w ogóle nie wprowadziła do oferty samochodów tańszych o VAT. Dotyczy to m.in. tych pojazdów, na które trzeba długo czekać, bo np. sprowadzane są z odległych krajów. W tych przypadkach importer mógłby nie zdążyć z dostarczeniem zamówionego pojazdu przed końcem okresu, w którym można odliczyć pełen VAT.

4. ?Niektóre firmy gwarantują odpis

Tak jest w przypadku Opla: gdyby klient po zamówieniu auta nie odebrałby go w terminie nie ze swojej winy i z tego powodu nie mógłby odliczyc pełnego VAT, otrzyma od importera specjalny rabat w wysokości 50 proc. podatku VAT wynikającego z ceny samochodu. Drugą połowę podatku odpisze zgodnie z nowymi przepisami. Dzięki takiemu rozwiązaniu, kupujący nie muszą się obawiać ewentualnego wcześniejszego wprowadzenia nowych przepisów umożliwiających odliczenie jedynie połowy podatku.

5. ?Pełne odliczenie może potrwać dłużej

Nie można wykluczyć, że możliwość odpisania pełnego podatku VAT potrwa dłużej, niż tylko do końca lutego. Tak byłoby, gdyby Ministerstwo Finansów nie zdążyło ?z wprowadzeniem w życie nowych przepisów.

6. ?A może lepiej ?auto wynająć?

Kupno samochodu nie zawsze jest dla firmy najbardziej atrakcyjnym rozwiązaniem. Warto się np. zastanowić nad różnymi formami długoterminowego wynajmu, co może się okazać bardzo korzystne.

—adw