Wczoraj Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną fiskusa, który odmówił spółce z branży energetycznej prawa do odliczenia VAT (sygnatura akt: I FSK 1606/12).
We wniosku o interpretację spółka wyjaśniła, że podpisała umowę z wykonawcą na świadczenie usług polegających na konsultowaniu, nadzorowaniu i koordynowaniu działań związanych z organizowaniem konkursu plastycznego dla dzieci szkół podstawowych. Spór dotyczył prawa do odliczenia VAT od wydatków związanych z przeprowadzeniem konkursu.
Celem przedsięwzięcia jest wspieranie projektów podnoszących wśród dzieci świadomość właściwego używania urządzeń elektrycznych oraz promowanie bezpiecznego korzystania z prądu. Jego organizacja jest początkowym elementem działań związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR). Działania te wpisały się w prowadzoną przez koncern politykę wizerunkową.
Z wniosku wynikało, że otrzymane przez spółkę prace plastyczne mogą posłużyć do wewnętrznego wydawnictwa (kalendarz) lub znajdą się na jej stronie internetowej. Opiekunowie prawni autorów konkursowych prac podpisują odpowiednie oświadczenia umożliwiające wykorzystanie ich przez podatniczkę.
Działania, które budują dobry wizerunek firmy, pośrednio mają wpływ na jej obrót
Zdaniem spółki wydatki poniesione na przygotowanie konkursu były związane z czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym dawały jej prawo do odliczenia VAT. Podatniczka podkreślała, że odpowiedzialne prowadzenie biznesu polega na podejściu strategicznym, długofalowym, opartym na zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań, które mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej.
Fiskus nie zaakceptował jednak tego stanowiska. Przypomniał, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia VAT jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W tym działaniu spółki urzędnicy się go nie dopatrzyli. W ich ocenie wydatki na konkurs nie przyczyniają się nawet pośrednio do generowania jej obrotów.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie uznał, że sprawa nie została dostatecznie wyjaśniona, i interpretację uchylił. NSA ocenił to rozstrzygnięcie jako słuszne, ale skorygował uzasadnienie. Zdaniem sędziów stanowisko WSA, że fiskus w interpretacji nie przedstawił oceny prawnej, idzie zbyt daleko. W ten sposób WSA uchylił się od merytorycznej odpowiedzi. Sąd kasacyjny od niej uciekać nie chciał i wskazując na zasadę ekonomiki procesowej merytorycznie przeciął spór.
Uznał, że pogląd organów podatkowych o braku prawa do odliczenia jest błędny. Jak zauważyła sędzia NSA Małgorzata Niezgódka-Medek, opisane przez spółkę wydatki związane z konkursem są zbliżone w charakterze do szeroko rozumianych wydatków ogólnoadministracyjnych. Sędziowie NSA nie mieli wątpliwości, że konkursu i kształtowania świadomości przyszłych klientów nie można odrywać od opodatkowanej działalności podatnika.
Wyrok jest prawomocny.