Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnił skargę kasacyjną fiskusa w sprawie dotyczącej rozliczania VAT przy usługach turystycznych.

Biuro podróży we wniosku o interpretację wyjaśniło, że nabywa usługi dla bezpośredniej korzyści turysty w ramach importu usług związanych z organizowaniem imprez turystycznych. Z wniosku wynikało, że często biuro otrzymuje faktury od usługodawców z opóźnieniem (np. od przewoźników). Dlatego dopiero po otrzymaniu faktur od kontrahentów, po powstaniu obowiązku podatkowego z tytułu wykonanej usługi następuje faktyczne ustalenie marży na danej imprezie i zobowiązania podatkowego.

W konsekwencji odniesienie tych faktur do marży wiąże się z koniecznością korygowania deklaracji za poprzednie miesiące, w których podatek należny wykazany był w zbyt dużej wysokości.

Podatniczka rozważa jednak możliwość rozliczania zmian marży w związku z otrzymaniem dokumentów dotyczących kosztów imprez turystycznych ujętych w poprzedzających okresach rozliczeniowych, w miesiącu, w którym otrzyma dokumenty dotyczące poniesionych wydatków (nieujętych poprzednio w kalkulacji marży).

Zapytała więc, czy w związku z opóźnieniem w fakturowaniu przez usługodawców (a zatem z brakiem faktur na zakupione usługi) ma prawo rozliczać zmiany marży za poprzednie okresy w miesiącu otrzymania faktur, czyli na bieżąco, bez konieczności korygowania deklaracji wstecz.

Fiskus nie zgodził się na takie rozwiązanie. Zauważył, że z art. 119 ust. 2 ustawy o VAT wyraźnie wynika, jak należy obliczyć marżę będącą podstawą opodatkowania.

W ocenie urzędników, jeżeli wnioskodawca po ustaleniu marży otrzymał faktury za zakupione przez niego usługi dla bezpośredniej korzyści turysty, a te powodują podwyższenie lub obniżenie podstawy opodatkowania (marży), to powinien je uwzględnić w w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy. W konsekwencji konieczne będzie ujęcie tych zmian w marży za poprzednie miesiące poprzez każdorazowe korygowanie deklaracji za okres rozliczeniowy, uzależniony od tego, kiedy przypada 15. dzień od dnia wykonania usługi.

Biuro zaskarżyło interpretację i Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie potwierdził jego stanowisko. Ostatecznie jednak Naczelny Sąd Administracyjny przyznał rację fiskusowi.

Jak wyjaśnił Sylwester Marciniak, sędzia NSA, w ocenie sądu kasacyjnego organ podatkowy dokonał prawidłowej interpretacji. NSA powołał się na stanowisko zawarte w wyroku poznańskiego WSA (I SA/Po 451/12). Zgodził się, że fakt otrzymania przez podatnika faktury dokumentującej wydatki poniesione dla bezpośredniej korzyści turysty, po ustaleniu marży oraz złożeniu deklaracji VAT-7, mają wpływ na wysokość uprzednio obliczonej i opodatkowanej marży.

Dlatego w ocenie sądu kasacyjnego, jeśli skarżąca, otrzymuje od swoich kontrahentów faktury z opóźnieniem, będzie musiała dokonać korekty deklaracji VAT-7 za okres, którego dotyczą otrzymane faktury, czyli wstecz, a nie na bieżąco.

Wyrok jest prawomocny.

sygnatura akt: I FSK 1621/12