- Moja firma otrzymała uwierzytelnioną kopię skorygowanej przez pracowników urzędu skarbowego deklaracji VAT–7 za lipiec 2013 roku. Po sprawdzeniu danych z mojej (pierwotnej) deklaracji i danych w tej, którą przysłał mi urząd, stwierdzam, że nie do końca zgadzam się z tym, co urząd tam wypisał. Czy od takiej korekty dokonanej przez fiskusa można się jakoś odwołać? – pyta czytelniczka.
Urząd skarbowy może dokonać urzędowej korekty deklaracji złożonej przez podatnika. Aby jednak taka czynność nastąpiła, muszą zostać spełnione następujące przesłanki:
- urząd musi stwierdzić, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź została wypełniona niezgodnie z ustalonymi wymaganiami,
- zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1000 zł (art. 274 ordynacji podatkowej; dalej: o.p.).
Aby zatem urząd mógł dokonać korekty, w złożonej deklaracji powinny wystąpić oczywiste omyłki lub inne błędy wymagające korekty (wyrok NSA z 28 stycznia 2003 r., III SA 1681/01).
Nie tylko roczne rozliczenia
Instytucja korekty z urzędu ma zastosowanie nie tylko do deklaracji PIT-36 czy PIT 37, a więc do rocznych rozliczeń podatkowych osób fizycznych – co jest najczęściej spotykane, lecz również do deklaracji składanych przez płatników lub inkasentów oraz do załączników do deklaracji. W zależności od charakteru i zakresu uchybień organ podatkowy podejmuje następujące działania:
1) koryguje deklarację oraz, jeżeli zachodzi taka potrzeba, załączniki do deklaracji, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1000 zł, albo
2) zwraca się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość.
Przykład
Pani Adrianna Nowakowska – właścicielka firmy PPHU Usługi remontowo-budowlane „Kołowrotek" otrzymała urzędową korektę deklaracji VAT-7 za czerwiec 2013 r. W korekcie tej, jak również w piśmie wskazano, że korekta wynikła z oczywistej omyłki pisarskiej popełnionej przez podatniczkę.
W deklaracji nieprawidłowo przepisano bowiem kwoty – w jednej z rubryk widnieje kwota 69,00 zł, natomiast w kolejnej rubryce – po przepisaniu – widnieje kwota 96,00 zł. Zmieniła się również wysokość podatku do przeniesienia na następny miesiąc o kwotę 27,00 zł.
Obowiązek organu
W każdym przypadku, kiedy zachodzą warunki do zastosowania trybu przewidzianego w art. 274 o.p zwrócenie się przez organ podatkowy do podatnika jest obligatoryjne.
Wynika to z ogólnych przepisów postępowania zawartych w o.p., tj. art. 121 – zasady budowania zaufania do organów podatkowych, art. 124 – zasady przekonywania, art.125 –zasady szybkiego postępowania przy użyciu możliwie najprostszych środków prowadzących do celu (wyrok WSA w Poznaniu z 6 kwietnia 2009 r., I SA/Po 220/09).
Milczenie oznacza zgodę
W razie niewniesienia przez podatnika sprzeciwu korekta deklaracji wywołuje skutki prawne tak jak korekta deklaracji złożona przez podatnika. Skutek złożenia sprzeciwu od urzędowej korekty deklaracji jest istotny. Złożenie sprzeciwu spowoduje bowiem, że urzędowa korekta zostaje anulowana.
Przykład
Katarzyna Kowalska otrzymała 5 września 2013 roku pismo wraz ze skorygowaną deklaracją VAT-7 za lipiec 2013 roku. W piśmie tym wskazano podstawę prawną dokonania korekty oraz okoliczności przemawiające za koniecznością dokonania korekty. Ponieważ podatniczka nie zgadza się ze skorygowaną deklaracją, 16 września 2013 r. (w ustawowym terminie) złożyła sprzeciw od urzędowej korekty deklaracji.
Zgoda na dokonaną korektę może zostać wyrażona także w sposób milczący. Jeśli podatnik nie złoży sprzeciwu w ciągu 14 dni od dnia, w którym otrzymał uwierzytelnioną kopię skorygowanej deklaracji, to uznaje się, że wyraził zgodę na korektę. Wyraża zatem zgodę na to, że zmianie ulegnie wysokość zobowiązania podatkowego, kwota nadpłaty lub zwrotu podatku czy też wysokość straty.
Przykład
Księgowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – pani Karolina Nowakowska, w deklaracji VAT-7 za maj 2013 r. błędnie wyliczyła kwotę do zwrotu w terminie 60 dni. Kwota ta została zawyżona o 300 zł. Urząd skarbowy dokonał urzędowej korekty tej deklaracji.
Po przejrzeniu korekty deklaracji dokonanej przez organ podatkowy, księgowa stwierdziła, że rzeczywiście popełniła oczywistą omyłkę. Wobec takiego stanowiska dyrektor do spraw ekonomiczno-finansowych stwierdził, że korekta jest zasadna, a zatem nie będzie wnosił sprzeciwu.
Doręczenie musi być skuteczne
Organ podatkowy doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę, swoich pracowników lub przez osoby uprawnione na podstawie odrębnych przepisów. W przypadku nieobecności adresata pisma doręcza się za pokwitowaniem pełnoletniemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu, ale tylko w przypadku, gdy osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi.
14 dni
ma podatnik na złożenie sprzeciwu na korektę deklaracji dokonaną przez urząd skarbowy
Natomiast zawiadomienie o doręczeniu pisma sąsiadowi lub dozorcy domu umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub na drzwiach mieszkania adresata lub w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata (przy czym nie ma tu mowy o pełnoletnim domowniku).
Odbierający pismo ma obowiązek potwierdzić to własnoręcznym podpisem wraz ze wskazaniem daty doręczenia. Jeśli natomiast nie może potwierdzić doręczenia lub uchyla się od tego, to doręczający sam stwierdza datę doręczenia oraz wskazuje osobę, która odebrała pismo, wraz z przyczyną braku jej podpisu.
Zdarza się, że adresat pisma, widząc na kopercie nagłówek nadawcy, tj. urzędu skarbowego, nie chce przyjąć pisma, uważając, że skoro go nie odebrał, to nie można uznać, ze się z nim zapoznał. Jest to błędne podejście.
W takiej sytuacji pismo zwraca się bowiem nadawcy z adnotacją o odmowie jego przyjęcia i datą odmowy. Pismo to następnie jest włączane wraz z odpowiednią adnotacją do akt sprawy. Uznaje się bowiem, że pismo zostało doręczone w dniu odmowy jego przyjęcia przez adresata.
Warunkiem koniecznym skuteczności korekty jest więc prawidłowe doręczenie.
Uwaga!
Instytucja urzędowych korekt deklaracji podatkowych dotyczy wszystkich deklaracji, a więc także PIT-6 czy VAT-7, a nie tylko zeznań rocznych PIT-36 czy PIT 37.
Jakie są kolejne czynności
Organy podatkowe dokonują urzędowej korekty deklaracji złożonej przez podatnika według następującej procedury:
1. Na kserokopii pierwotnie złożonej przez podatnika deklaracji dokonują w sposób czytelny stosownych poprawek. Urzędowej korekty deklaracji dokonanej przez organy podatkowe dotyczą nie tylko deklaracje składane przez podatników. Korekta taka może również dotyczyć deklaracji złożonych przez płatników czy inkasentów (jak również załączników do deklaracji).
2. Uwierzytelniają deklarację poprzez potwierdzenie zgodności jej II wersji z oryginałem. Taka deklaracja musi zostać podpisana przez osobę upoważnioną do dokonania stosownej korekty.
3. Przesyłają podatnikowi kopię „poprawionej" deklaracji (II wersji) wraz z odpowiednim pismem przewodnim, w którym informuje się podatnika o związanej z korektą deklaracji zmianie wysokości zobowiązania podatkowego, kwocie nadpłaty lub zwrotu podatku lub wysokości straty bądź informację o braku takich zmian.
Tak sporządzoną deklarację podatnik może:
- zaakceptować w sposób milczący – brak odpowiedzi jest traktowany jako zgoda na dokonanie korekty „z urzędu", a skutki prawne takiego milczącego akceptu są takie jak korekta deklaracji złożona przez samego podatnika, lub
- złożyć sprzeciw do urzędu skarbowego, który dokonał poprawki, w terminie 14 – dniowym od daty otrzymania uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji.