Czy w związku z tym, że odzież zawsze jest przekazywana do konkretnych partnerów biznesowych, istnieje ryzyko, że koszt przekazywanej odzieży zostanie uznany za wydatek reprezentacyjny, a nie reklamowy?
– pyta czytelnik.
Wydanie próbek towarów kontrahentom ma na celu popularyzację danego towaru i zachęcenie potencjalnych nabywców do jego zakupu. Przekazywanie próbek produkowanych (czy też dystrybuowanych) towarów powinno być postrzegane jako działanie o charakterze reklamowym bez względu na to, kto jest ich ostatecznym odbiorcą. Działanie to służy bowiem zapoznaniu obecnych, jak i potencjalnych klientów z oferowanym przez przedsiębiorcę asortymentem, umożliwieniu im dokonania oceny stopnia przydatności produktów przedsiębiorcy oraz weryfikacji parametrów wyróżniających produkty przedsiębiorcy. Dzięki temu klienci mogą lepiej dobrać produkty odpowiednie do ich wymagań.
Co do zasady kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów dla celów CIT powinna brać pod uwagę: przeznaczenie danego wydatku (tj. jego celowość i zasadność dla funkcjonowania danego przedsiębiorcy) oraz potencjalną możliwość przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu przez przedsiębiorcę, na podstawie obiektywnych przesłanek (art. 15 ust. 1). Wydatki poniesione na próbki towarów przekazywane kontrahentom powinny zatem być uznane za koszty uzyskania przychodu.
Od strony praktycznej należy uznać, że charakter i cel przekazywania próbek towaru pozostaje ten sam bez względu na dookreślenie kręgu odbiorców. Nie ma zatem znaczenia, czy próbki towarów są wydawane przypadkowym potencjalnym klientom, zindywidualizowanym kontrahentom, czy też innym konkretnym podmiotom.
Chociaż w niektórych przypadkach przy rozróżnieniu pomiędzy reprezentacją a reklamą nadal pokutuje podział na koszty reklamy pośredniej i bezpośredniej, w efekcie czego nadal fiskus stara się bronić stanowiska, że działania reklamowe do ograniczonego (konkretnego) kręgu odbiorców mają charakter reprezentacyjny i wydatki poniesione na takie działania nie stanowią kosztu uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 28).
Warto wskazać jednak na pozytywne interpretacje w tym zakresie – np. na interpretację z 5 stycznia 2012 r. (IPTPB3/423-266/11-2/KJ), która potwierdza jednoznacznie, że w przypadku przekazań próbek towarów (w tym przypadku obuwia roboczego) nie ma znaczenia zawężenie kręgu odbiorców do indywidualnych kontrahentów, zaś koszt związany z przekazaniem takich próbek będzie mógł stanowić w całości koszt uzyskania przychodu
—Piotr Kwaśny szef działu doradztwa podatkowego ASB Tax