Trudno dziś sobie wyobrazić prowadzenie działalności gospodarczej bez komputera. W firmach przybywa nowoczesnych urządzeń, o czym pisaliśmy w „Rz" z 31 października, coraz więcej pracodawców wyposaża pracowników w tablety. Pojawiają się też pierwsze interpretacje fiskusa wyjaśniające, jak je rozliczyć podatkowo. Podstawowa zasada brzmi: wydatek na tablet można zaliczyć do kosztów, jeśli jest wykorzystywany na potrzeby działalności.

– Oczywiste jest, że pracodawca przekazuje pracownikowi tablet po to, aby go używał do służbowych celów – mówi Tomasz Piekielnik, doradca podatkowy w kancelarii Piekielnik i Partnerzy. – Zastosowania ma różne (np. może mieć zainstalowane biznesowe aplikacje), ale przede wszystkim służy do usprawnienia codziennej pracy. Choćby przez to, że pracownik ma dostęp do poczty elektronicznej i może kontaktować się z klientami. Podobnie jest w jednoosobowych firmach. Jeśli ich właściciel uzna, że tablet jest mu potrzebny w działalności, ma prawo rozliczyć go w kosztach.

Przysługuje szybka amortyzacja

Jak rozliczyć wydatek na sprzęt?

Jeśli kosztował więcej niż 3,5 tys. zł, powinniśmy go amortyzować. W interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPB3/423-338/12-2/KK) czytamy, że podstawowa stawka amortyzacji to 30 proc. rocznie.

Tablet jest jednak urządzeniem poddanym szybkiemu postępowi technicznemu, dlatego można go rozliczyć w kosztach już przez dwa lata (dzięki zastosowaniu podwyższonej stawki).

Tańszy rozliczamy od razu

Oczywiście małe i nowe firmy mogą dokonać tzw. jednorazowej amortyzacji.

– Większość tego rodzaju urządzeń kosztuje mniej niż 3,5 tys. zł, dlatego wydatki na ich zakup można bezpośrednio wrzucić w koszty uzyskania przychodów – tłumaczy Tomasz Piekielnik.

– Oczywiście z polityki rachunkowości przyjętej przez spółkę może wynikać, że nawet tańszy sprzęt jest amortyzowany. Wtedy koszty rozłożymy w czasie – dodaje ekspert.

Tableta, można także sfinansować dotacją na podjęcie działalności otrzymaną z urzędu pracy (przyznaną na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).

Jak stwierdziła warszawska Izba Skarbowa (interpretacja nr IPPB1/415-1071/10-2/MS), jeśli wydatek nie przekroczył 3,5 tys. zł, można go zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, mimo że dotacja jest zwolniona z podatku dochodowego.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: p.wojtasik@rp.pl