Cofać się z poprawkami do poprzedniego roku czy zmniejszać koszty na bieżąco – to dylemat wielu przedsiębiorców, którzy otrzymali dofinansowanie do inwestycji. Szczególnie teraz, gdy zamykają rozliczenie za zeszły rok.
Niestety, nie znajdą jednoznacznego rozstrzygnięcia w interpretacjach fiskusa.
Najpierw wydatek
– Z reguły dofinansowanie przyznawane jest już po zakończeniu projektu – mówi Maciej Grela, doradca podatkowy w kancelarii Gide Loyrette Nouel. – Wcześniej firmy ponoszą wydatki i w zależności od rodzaju inwestycji zaliczają je bezpośrednio do kosztów bądź rozpoczynają amortyzację (jeśli nabywały środek trwały). Tymczasem przepisy mówią, że wydatki sfinansowane zwolnionymi z podatku dotacjami nie mogą być kosztem uzyskania przychodów. A większość dotacji – pochodzących ze środków unijnych bądź budżetowych – jest nieopodatkowana.
Co ma więc zrobić przedsiębiorca, który w zeszłym roku poczynił wydatki, zaliczył je do podatkowych kosztów, a teraz zostały mu zrefundowane?
Wsteczna korekta
– Jeśli zrobi wsteczną korektę, najprawdopodobniej okaże się, że ma zaległość, którą musi odprowadzić razem z odsetkami za zwłokę – tłumaczy Maciej Grela. – To niesprawiedliwe, bo podatnik ponosi negatywne konsekwencje tylko dlatego, że dofinansowanie zostało mu przyznane już po przeprowadzeniu inwestycji. Tymczasem wykładając na dany cel własne środki, nie zawsze miał pewność, że zostaną mu one ostatecznie zwrócone.
Niektóre urzędy preferują jednak to rozwiązanie.
Tak było w interpretacji Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPB3/423-261/11-5/MF) wydanej na wniosek spółki, która wydatki na organizację targów i wystawy zaliczyła do kosztów, a w następnym roku otrzymała zwrot z regionalnego programu operacyjnego „Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw". Spółka uważa, że korekta kosztów powinna nastąpić w tym roku, w którym otrzymała dofinansowanie. IS kazała jednak cofnąć się z rozliczeniem. Jej zdaniem skoro dotacja jest zwolniona z CIT, konieczne jest skorygowanie kosztów i złożonego za poprzedni rok zeznania.
Na bieżąco
Inne wnioski można wyciągnąć z interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPB3/423-921/10-2/EK). Tu chodziło o rozliczenie dofinansowania na rekultywację posiadanego przez spółkę składowiska odpadów. Dotacja na inwestycję została przekazana w następnym roku. Ponieważ była zwolniona z podatku, spółka musiała skorygować koszty. Poznańska IS potwierdziła, że może to zrobić dopiero w miesiącu otrzymania dotacji. Nie ma więc konieczności korekty zeznania CIT-8 za poprzedni rok.
Takie wnioski można też wyciągnąć z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy (sygn. I SA/Bd 968/10).
masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.wojtasik@rp.pl
Opinia:
Hanna Filipczyk, doradca podatkowy w kancelarii Enodo Advisors
Ubieganie się o dotację to mocno rozciągnięty w czasie proces, a przedsiębiorca w momencie ponoszenia wydatków nie ma stuprocentowej gwarancji, czy zostaną mu one zrefundowane. Postępuje więc prawidłowo, zaliczając je do kosztów – czy to bezpośrednio, czy poprzez odpisy amortyzacyjne. Nie widzę powodów, aby miał być za to karany odsetkami za zwłokę, które musiałby odprowadzić w wypadku wstecznej korekty kosztów skutkującej powstaniem zaległości podatkowej. Dlatego uważam za słuszny pogląd pozwalający na zmniejszanie kosztów na bieżąco, czyli w miesiącu, w którym otrzyma się nieopodatkowaną dotację. Niestety, urzędy nie są zdolne wypracować jednolitego stanowiska w tej sprawie.