Tak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Finansów na pytanie „Rz”.

Kto przesyła informację co kwartał

Obowiązek składania informacji podsumowujących VAT-UE wynika z art. 100 ust. 1 ustawy o VAT. Muszą je przesyłać podatnicy, którzy dokonują transakcji wewnątrzwspólnotowych. Co do zasady informacje podsumowujące należy składać co miesiąc. Artykuł 100 ust. 4 ustawy o VAT wprowadza jednak od nich wyjątki.

Zgodnie z pkt 1 tego przepisu informacje podsumowujące mogą być składane za okresy kwartalne m.in. w sytuacji, gdy dotyczą transakcji, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o VAT i pod warunkiem, że całkowita wartość tych transakcji, bez podatku od wartości dodanej, nie przekracza w danym kwartale i w żadnym z czterech poprzednich kwartałów 250 tys. zł. Wskazane w tym przepisie transakcje to:

- wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów (WDT), na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

- dostawy towarów w ramach wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych rozliczanych w procedurze uproszczonej, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.

Czasem 250 = 500

Problem w tym, że do końca ubiegłego roku zawarty w tym przepisie limit był dwukrotnie wyższy. Wynika to z art. 4 ustawy z 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (DzU nr 195, poz.1504). Przepis ten mówi, że do 31 grudnia 2011 r. kwota ustalona w wysokości 250 tys. zł, o której mowa w art. 100 ust. 4 – 6 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, wynosi 500 tys. zł.

Niefortunny jest już sam sposób sformułowania tego przepisu: „kwota ustalona w wysokości 250 tys. zł (...) wynosi 500 tys. zł”. Przy odrobinie dobrej woli można jednak zgadnąć, co ustawodawca miał na myśli. Pojawia się też trudniejsze pytanie: czy firma, która w poszczególnych kwartałach 2011 r. przekraczała limit 250 tys., ale całkowita wartość transakcji wskazanych w art. 100 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT w każdym kwartale była niższa niż 500 tys., może za pierwszy kwartał 2012 r. złożyć deklarację kwartalną?

Czy też taki podatnik od 1 stycznia 2012 r. musi składać deklaracje VAT-UE co miesiąc? O odpowiedź na nie zwróciliśmy się do Ministerstwa Finansów.

Czytamy w niej, że „podatnik, u którego wartość wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów w którymkolwiek z kwartałów 2011 r. przekroczyła kwotę 250 tys. zł, zobowiązany jest od stycznia 2012 r. do składania informacji podsumowujących za okresy miesięczne, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy lub do 25. dnia miesiąca, jeśli informacja podsumowująca składana jest za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art. 100 ust. 7 ww. ustawy)”.

Czytaj więcej w „Kiedy informacje podsumowujące można sporządzać raz na kwartał”