Również praktyka organów celnych nie przynosi w tym zakresie jednoznacznych wskazówek.

Do 31 sierpnia 2010 zarejestrowany i niezarejestrowany handlowiec mógł nabyć wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wysłane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Obecnie  instytucja (nie)zarejestrowanego handlowca została zastąpiona przez zarejestrowanego odbiorcę. Ten może nabywać wyroby akcyzowe z innych krajów Unii Europejskiej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie zezwolenia na jednorazowe nabycie takich wyrobów lub wydanego na czas określony nie dłuższy niż trzy lata albo na czas nieoznaczony.

Warunki uzyskania zezwolenia

Zarejestrowany odbiorca musi być m.in. podatnikiem VAT, nie mieć zaległości podatkowych i w ZUS, złożyć zabezpieczenie akcyzowe. Przedsiębiorca musi również posiadać tytuł prawny do korzystania z tzw. miejsca odbioru, miejsca, do którego będą przemieszczane wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Przy czym zezwolenie może dotyczyć tylko jednego miejsca odbioru wyrobów akcyzowych. Do wniosku o rejestrację jako zarejestrowany odbiorca należy dołączyć m.in. plan miejsca odbioru i dokumenty potwierdzające tytuł prawny do niego.

Zarejestrowany odbiorca nie musi być właścicielem miejsca odbioru, tj. może on korzystać z niego na podstawie zawartej umowy dzierżawy bądź najmu. Niemniej nie jest możliwe zawarcie umowy najmu i ustanowienie miejsca odbioru na terenie składu podatkowego należącego do innego podmiotu. Jest to spowodowane tym, że warunki, jakie ma spełnić miejsce odbioru, mają zapewnić przede wszystkim możliwość sprawowania kontroli przez organy celne nad prawidłowością przemieszczania wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę. Ulokowanie takiego miejsca w składzie podatkowym uniemożliwia, w opinii organów celnych, skuteczny nadzór nad wyrobami akcyzowymi przemieszczanymi przez zarejestrowanego odbiorcę.

Co wynika z przepisów

Obowiązujące przepisy nie dają jednoznacznych wskazówek co do warunków, jakie musi spełniać miejsce odbioru wyrobów akcyzowych. Z rozporządzenia ministra finansów z 19 sierpnia 2010 w sprawie warunków dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (DzU nr 156, poz.1048 ze zm.) wynika, że powinno po pierwsze być właściwie dostosowane do bezpiecznego wprowadzenia tych wyrobów; w praktyce dotyczy to w szczególności zapewnienia przestrzegania norm wynikających m.in. z przepisów przeciwpożarowych. Po drugie miejsce odbioru musi również spełniać warunki zapewniające możliwość wykonywania kontroli wyrobów akcyzowych na podstawie odrębnych przepisów. Przez te odrębne przepisy należy rozumieć w szczególności ustawę o Służbie Celnej oraz rozporządzenie z 14 grudnia 2009 w sprawie urzędowego sprawdzenia (DzU nr 222,poz. 1757). Wynika z nich, że w miejscu odbioru organy celne powinny mieć możliwość weryfikacji towarów, środków transportu, pomieszczeń, naczyń i urządzeń.

Analiza tych regulacji oraz przeprowadzone rozmowy z urzędnikami wskazują, że ubiegający się o wydanie zezwolenia powinien co najmniej:

- dysponować w pobliżu miejsca odbioru pomieszczeniem administracyjnym, w którym gromadzona i udostępniana będzie wszelka dokumentacja i ewidencje,

- dysponować wagą lub zalegalizowanym zbiornikiem w celu możliwości zbadania ilości i jakości nabywanych towarów.

Miejsce odbioru powinno być również odpowiednio oznaczone i wydzielone, w szczególności za pomocą trwałego oznaczenia, np. tablicy.

Alternatywne rozwiązanie

To oznacza, że miejsce odbioru wyrobów akcyzowych przemieszczanych dla zarejestrowanego odbiorcy powinno spełniać warunki podobne do tych, które dotyczą składu podatkowego. Tym samym alternatywą dla nabycia wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru przez zarejestrowanego odbiorcę może być przemieszczenie wyrobów do usługowego składu podatkowego.

Elżbieta Lis jest doktorem nauk prawnych, doradcą podatkowym w kancelarii KSP Legal stowarzyszonej z kancelarią Salans

Anna Rózga jest doradcą podatkowym

Czytaj również:

Jak będzie przebiegać procedura zawieszenia akcyzy

Zobacz serwis:

Podatki i księgi » Akcyza