Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od podatku kwotę wydatkowaną na zakup kasy rejestrującej w wysokości 90 proc. ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.
Odliczenie może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za okresy po nim następujące. Podatnik musi wcześniej spełnić jednak kilka warunków. Jeśli instaluje on jedną kasę, sprawa jest prostsza. Gdy natomiast ma kilka kas, powinien uważać, aby nie stracić prawa do odliczenia.
Przede wszystkim podatnik musi posiadać dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą. Ponadto odliczenie następuje pod warunkiem, że złożył do właściwego urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich użytkowania. Musi być także dokonana jej (ich) fiskalizacja przez uprawnionego serwisanta. Obowiązkiem podatnika jest powiadomienie o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego w terminie siedmiu dni od dnia fiskalizacji kasy.
Podatnicy, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania jedną kasę rejestrującą, zgłoszenia mogą dokonać na formularzu zgłoszenia o miejscu instalacji kasy rejestrującej zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać te kasy, oraz warunków ich stosowania, jeżeli zostało ono złożone przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania.
Niezłożenie zawiadomienia skutkuje utratą prawa do odliczenia kwoty wydanej na kasę
Inaczej będzie, jeśli podatnik zamierza zainstalować więcej kas.
Dla podatników, którzy zobowiązani są do stosowania więcej niż jednej kasy rejestrującej, zawiadomienie o miejscu instalacji kasy nie jest równoznaczne z informacją o liczbie stanowisk kasowych. Co więcej, niezłożenie w terminie jednego z tych zawiadomień skutkuje utratą prawa do odliczenia części kwoty wydatkowanej na zakup kas.
Fiskus zezwala na instalowanie kas w kilku etapach. Trzeba rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu co najmniej jednej piątej liczby kas, którą podatnik zgłosił do urzędu skarbowego do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach sprzedaży, na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnik musi wprowadzić kolejne kasy, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas przypadająca w pierwszym miesiącu ewidencjonowania, wynikająca z dokonanego zgłoszenia.
Przykładowo, jeśli podatnik zgłasza, że będzie stosował 20 kas, oznacza to, że co miesiąc powinien zacząć stosować cztery kasy (20/5).
Podatnik, który wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest zwolniony od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT, może wnioskować o zwrot bezpośredni wydatkowanej kwoty na rachunek bankowy. Dokonywany jest on w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku.
Podstawa prawna:
rozporządzenie ministra finansów z 27 grudnia 2010 r. (DzU nr 257, poz. 1733)
rozporządzenie ministra finansów z 28 listopada 2008 r. (DzU nr 212, poz. 1338 ze zm.)
Czytaj więcej o uldze na zakup kas:
Zobacz też: Poradnik dla początkujących użytkowników kas
Więcej w serwisie:
» Podatki i księgi » VAT i akcyza » Kasy fiskalne