Obliczyć, wysłać do urzędu, zapomnieć – nie wszyscy przedsiębiorcy mogą tak zrobić z rozliczeniem za zeszły rok. Nawet w lutym dostają spóźnione faktury od kontrahentów.
„Zamknęłam już księgę przychodów i rozchodów, wypełniłam zeznanie roczne, a teraz dostałam dwie faktury kosztowe wystawione w grudniu. Co z nimi zrobić, czy muszę poprawiać całe rozliczenie, czy też mogę je zaksięgować w tym roku?” – pyta czytelniczka.
[srodtytul]Decyduje wystawienie[/srodtytul]
Przypomnijmy, że przedsiębiorcy, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów, mają do wyboru dwie metody księgowania kosztów. Mogą rozliczać je tak jak w księgach rachunkowych (bezpośrednie wiążą z przychodem, pośrednie odliczają w momencie poniesienia) albo stosować metodę uproszczoną, czyli rozliczać wszystkie koszty w momencie poniesienia.
Kiedy koszt jest poniesiony? Przyjmuje się, że u prowadzących księgę przychodów i rozchodów jest to dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę księgowania.
[srodtytul]Trzeba się cofnąć[/srodtytul]
– Zdecydowana większość przedsiębiorców prowadzących podatkową księgę stosuje metodę uproszczoną – mówi Leszek Porowski, doradca podatkowy, współwłaściciel biura rachunkowego Porowski Consulting. – Oznacza to księgowanie większości kosztów w dacie wystawienia faktury. Nie mogą odliczyć wydatku w innym roku dlatego, że faktura przyszła już po zamknięciu księgi. Trzeba więc skorygować ubiegłoroczne koszty, co oznacza konieczność dokonania poprawek w księdze i korekty zeznania rocznego, jeśli już zostało złożone.
Niektóre wydatki rozliczamy jednak inaczej. Tak np. zakupy towarów handlowych, które wpisujemy do księgi od razu po ich otrzymaniu, nie czekając na fakturę (z wyjątkami). Są też wydatki, które zalicza się do kosztów dopiero w momencie zapłaty, np. odsetki od kredytu obrotowego.
Inaczej jest u podatników, którzy prowadzą księgi rachunkowe (spółki z o.o. i akcyjne, ale także osoby fizyczne). Ustawodawca podzielił dla nich koszty na bezpośrednie i pośrednie.
Pierwsze rozliczamy w roku, w którym osiągnęliśmy odpowiadające im przychody. Dotyczy to też kosztów z lat poprzednich. W tym roku można również potrącić koszty poniesione po jego zakończeniu (z zachowaniem określonych w przepisach terminów).
Koszty pośrednie rozliczamy w roku ich poniesienia. Momentem poniesienia kosztu jest dzień, na który ujęto wydatek w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury (rachunku) albo innego dowodu. Nie dotyczy to rezerw ani biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Jeśli jednak koszty pośrednie dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, musimy je rozliczyć proporcjonalnie. Chyba że potrafimy określić, w jakiej części dotyczą danego roku.
Te reguły decydują o sposobie rozliczenia spóźnionych faktur za zeszły rok (patrz ramka).
[ramka]
[b]Anna Leszczyńska - doradca podatkowy, właścicielka Kancelarii Podatkowej Aneks[/b]
Firma prowadząca księgi rachunkowe, która dopiero teraz otrzymała fakturę z grudnia, musi przede wszystkim określić, jaki rodzaj kosztu ona dokumentuje. Koszt bezpośredni, np. zakup towarów handlowych, zewidencjonuje na koncie „Towary handlowe” w grudniu, a do kosztów podatkowych zaliczy dopiero w momencie uzyskania przychodu z ich sprzedaży. Koszt pośredni zaś potrącany jest w dacie jego poniesienia, a zatem np. wydatek na remont siedziby firmy zaliczy do kosztów uzyskania przychodów w grudniu, czyli w dacie wystawienia faktury. Jeśli natomiast koszt pośredni dotyczy kilku okresów rozliczeniowych (np. wydatek na prenumeratę), to rozliczy go w czasie, czyli rozłoży na poszczególne miesiące.[/ramka]
[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora:
[mail=p.wojtasik@rp.pl]p.wojtasik@rp.pl[/mail][/i]