Dlatego wymiana towaru czy jego naprawa w ramach gwarancji nie powinna być dokumentowana ani fakturą, ani fakturą korygującą, tylko notą księgową albo dokumentem magazynowym.
[srodtytul]W transakcjach krajowych...[/srodtytul]
Wymiana towaru na niewadliwy odbywa się w ramach już wykonanej i opodatkowanej dostawy. Nabywca wadliwego towaru zwracając go w ramach gwarancji, nie rezygnuje z zakupu. Nie zawiera też nowej umowy kupna. W następstwie czynności podjętych przez gwaranta otrzyma taki sam towar, z tym że pełnowartościowy.
Realizacja obowiązków gwarancyjnych jest jedynie wykonaniem zobowiązań ciążących na jednej ze stron, w tym wypadku na sprzedawcy. Wymiana towaru w ramach gwarancji została skalkulowana w cenie i opodatkowana na etapie sprzedaży produktu objętego gwarancją. Kwota należna z tytułu sprzedaży (obrót) obejmuje bowiem całość świadczenia należnego od nabywcy, w tym za przysługujące mu prawo do gwarancji.
Realizacja zobowiązania gwarancyjnego może polegać także na usunięciu wady fizycznej rzeczy przez gwaranta przez wykonanie usługi naprawy lub wymianę uszkodzonej części. Wykonywane przez gwaranta naprawy są integralnym elementem zawartej umowy sprzedaży towaru i mają na celu nieodpłatne przywrócenie gwarantowanej jakości. Nie jest w takim wypadku wykonywana żadna dodatkowa usługa opodatkowana VAT. Taka naprawa mieści się w cenie pierwotnie nabytego towaru.
[ramka][b]Przykład[/b]
A jest producentem maszyn rolniczych i gwarantem wobec hurtowni maszyn B.
B sprzedaje wyroby producenta i jako dystrybutor jest gwarantem wobec ostatecznych klientów.
W razie stwierdzenia wad w maszynach B realizuje naprawy gwarancyjne we własnym imieniu.
Po wykonaniu naprawy B zwraca się do producenta o zwrot kosztów naprawy (części i robocizny).
Przepływy finansowe pomiędzy A i B nie są wynagrodzeniem za świadczenie usług.
Zwrot kosztów naprawy nie podlega VAT, bo następuje w ramach gwarancji udzielonej przez producenta. [/ramka]
[srodtytul]…na terenie Wspólnoty...[/srodtytul]
Powyższe uwagi dotyczą też wymiany towaru wadliwego na niewadliwy, gdy nabywcą jest kontrahent z innego kraju Unii Europejskiej. Gwarant nie powinien wykazywać w takim wypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru (WDT). Dochodzi do niej, gdy następuje wywóz towarów z Polski na terytorium innego państwa członkowskiego.
Wywóz ten musi zostać wykonany w wyniku odpłatnej dostawy towarów. Tymczasem wymiana towaru w ramach gwarancji jest czynnością nieodpłatną. Gwarant nie uzyskuje z tego tytułu wynagrodzenia. Traktowanie wymiany towaru w ramach reklamacji jako osobnej transakcji (WDT) i dokumentowanie jej nową fakturą bądź też wystawianie faktur korygujących pierwotny obrót jest więc błędne.
[srodtytul]…i poza nią[/srodtytul]
Podobnie realizacja gwarancji na rzecz nabywców spoza Wspólnoty i dostarczenie im towaru wolnego od wad nie jest eksportem towarów.
Eksport to potwierdzony przez urząd celny wywóz towarów z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności odpłatnej dostawy towarów, rozumianej jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Wywóz towaru wolnego od wad w ramach gwarancji bez pobierania dodatkowego wynagrodzenia nie spełnia tej definicji, bo po pierwsze jest to czynność nieodpłatna, a po drugie do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel doszło już w momencie dostawy wadliwych towarów. Tym samym nie można mówić o takim przejściu w momencie dostarczenia zastępujących je towarów wolnych od wad.
[srodtytul]Jak dokumentować[/srodtytul]
To, że czynności wykonywane w ramach gwarancji pozostają poza zakresem [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link], oznacza dla realizującego zobowiązanie gwarancyjne, że nie może wystawić ani kolejnej faktury VAT dokumentującej wydanie nowego towaru, ani faktury korygującej pierwotny obrót.
Wymiana towaru wadliwego powinna być potwierdzona dokumentem księgowym, np. notą księgową bądź dokumentami magazynowymi: PZ (dokument przyjęcia), WZ (dokument wydania). Dodatkowym dokumentem jest sama gwarancja, gdzie podana jest przyczyna wymiany czy naprawy sprzedanego wadliwego towaru na wolny od wad.
Czynności podejmowanych w ramach gwarancji nie należy więc wykazywać w ewidencjach prowadzonych dla celów VAT, ani w deklaracji VAT, ani informacji podsumowującej VAT-UE.
Towary przeznaczone do naprawy i po naprawie oraz części zamienne ujęte w planie napraw oraz wymienione części wadliwe nie podlegają także obowiązkowi sprawozdawczości w ramach systemu Intrastat. Obowiązkiem sprawozdawczym jest jednak objęty zwrot towarów i wymiana towarów w ramach gwarancji wykonane nieodpłatnie po zarejestrowaniu pierwszej transakcji.
[srodtytul]USŁUGI NA RZECZ GWARANTA OPODATKOWANE[/srodtytul]
[b]Nie zawsze gwarant bezpośrednio realizuje świadczenie gwarancyjne. Usługi na rzecz gwaranta opodatkowane. Gdy robi to osoba trzecia, wówczas czynność taka podlega VAT[/b]
Podatkiem tym objęte są wszelkie czynności, które mimo że są wykonywane w związku z gwarancją, spełniają definicję świadczenia usług.
Zobowiązanym z tytułu gwarancji udzielonej nabywcy jest jedynie gwarant. Gwarantem w stosunku do nabywcy jest producent lub sprzedawca. W obrocie gospodarczym praktykowane jest także takie rozwiązanie, że producent jest gwarantem w stosunku do bezpośredniego nabywcy (sklepu, hurtowni). Sklep ten bądź hurtownia jest z kolei gwarantem w stosunku do nabywcy finalnego.
Gdyby odpowiednio któryś z tych podmiotów (gwarant) zlecił wykonanie czynności gwarancyjnych osobie trzeciej (podwykonawcy), która nie jest gwarantem w stosunku do nabywcy towaru, to odpłatna usługa naprawy czy wymiany towaru wykonana przez podwykonawcę będzie opodatkowana na zasadach ogólnych z zastosowaniem stawki właściwej dla wykonanej czynności.
Zobowiązanie się osoby trzeciej do świadczenia usług za gwaranta ma charakter samoistny i odrębny od umowy sprzedaży towaru. Gwarant w takim wypadku zawiera odrębną umowę, np. z zakładem serwisowym na realizację usług gwarancyjnych wobec nabywców.
Ten za gwaranta i na jego rachunek wykonuje stosowne czynności wynikające z gwarancji. Umowa ta jest odpłatna i spełnia wszystkie wymogi do uznania jej za odpłatne świadczenie usług podlegające VAT.
[ramka][b]Przykład[/b]
Firma Z jest producentem sprzętu rtv. Firma jest gwarantem dla nabywców, niemniej czynności gwarancyjne na jej rzecz i w jej imieniu wykonuje podwykonawca firma Y na podstawie zawartej umowy. Firma Y nie występuje w roli gwaranta na rzecz nabywców.
Czynności gwarancyjne, które wykonuje na rzecz producenta za odpłatnością, są świadczeniem usług. Czynności wykonywane przez firmę Y na rzecz firmy Z podlegają VAT i powinny być udokumentowane fakturą.[/ramka]
[ramka][b]Decydują postanowienia umowy[/b]
Obowiązek dostarczenia nabywcy rzeczy wolnej od wad wynika bezpośrednio z przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=86F27ADE2102E1D67842E76D535F1BD1?id=70928]kodeksu cywilnego[/link].
Gwarant (sprzedawca lub producent) jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność.
Gwarant ponosi odpowiedzialność także wtedy, gdy sprzedana rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (rękojmia).
Przepisy kodeksu cywilnego mówią, że jeżeli kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, wówczas gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w terminie określonym w gwarancji.
Gwarancja nie jest jednak instytucją ustawową. Jest instytucją umowną występującą tylko wtedy, gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny, określający obowiązki gwaranta. Decyzja o tym, czy rzecz wadliwą należy naprawić, czy też wymienić na nową wolną od wad, należy do gwaranta, a nie do kupującego.[/ramka]
[ramka][b]Rabat zmniejszy obrót[/b]
- Uznanie reklamacji poprzez obniżenie ceny sprzedaży wpływa na podstawę opodatkowania VAT. Z ustawy o VAT wynika, że przedsiębiorca ma obowiązek zmniejszyć obrót o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont). Obrót koryguje się także o wartość zwróconych towarów i zwróconych kwot nienależnych.
- Zgodnie z kodeksem cywilnym kupujący ma prawo żądać od sprzedawcy rabatu, jeżeli rzecz sprzedana ma wady. Obniżenie ceny powinno nastąpić w takim stosunku, w jakim wartość rzeczy wolnej od wad pozostaje do jej wartości obliczonej z uwzględnieniem istniejących wad.
- Sprzedawca, który po wystawieniu faktury uzna reklamację, powinien wystawić fakturę korygującą (dotyczy to zarówno sprzedaży krajowej, jak i dla kontrahentów spoza Polski). Powinna ona zawierać, oprócz standardowych danych, kwotę i rodzaj udzielonego rabatu (reklamacji). Wystawiona faktura korygująca powinna być ujęta w prowadzonych rejestrach VAT oraz deklaracji VAT.[/ramka]
[ramka] [b]Więcej na temat VAT od napraw gwarancyjnych w serwisie:[/b]
[link=http://www.rp.pl/temat/487605.html] rp.pl » Dobra Firma » Podatki i księgi » VAT i akcyza » VAT » Co i jak podlega opodatkowaniu » Naprawy gwarancyjne [/link]
[/ramka]