Warunki stosowania kas rejestrujących zostały określone w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=091943FDDBA8E6E93A9701461A4C446B?id=291172]rozporządzeniu ministra finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (DzU nr 212, poz. 1338)[/link].
Zgodnie z jego § 7 ust. 1 pkt 1 podatnicy zobowiązani do posiadania kas powinni ewidencjonować każdą sprzedaż i wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy.
Zwykle nie ma z tym problemu, czasem jednak wypełnienie tego obowiązku jest bardzo trudne. Przykładem są pobierane przez automaty opłaty za korzystanie z toalety np. na stacjach benzynowych.
Można go jeszcze rozwiązać, jeśli stacja cały czas obsługiwana jest przez personel, tj. osoby fizyczne, które mogą wystawiać paragon. Jednak na części stacji personel można spotkać tylko w określonych godzinach, a na jeszcze innych sprzedaż jest w pełni zautomatyzowana.
Rozwiązaniem byłoby, jak się wydaje, zainstalowanie drukarek przy każdym automacie przyjmującym pieniądze. To jednak wymagałoby wymiany niemal wszystkich tego typu automatów w Polsce i powodowało ogromne koszty.
Z pomocą w rozwiązaniu tego problemu przyszedł ustawodawca w § 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=362032]rozporządzenia ministra finansów z 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących[/link].
Zgodnie z tym przepisem zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
W poz. 41 tego wykazu jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących wymieniono usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:
- w bilonie lub banknotach, lub
- innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.
Pozostaje jednak wątpliwość, [b]czy automat pobierający należności za korzystanie z toalety i umożliwiający korzystanie z niej jedynie po dokonaniu zapłaty spełnia definicję urządzenia.[/b]
Niestety, prawo podatkowe nie definiuje, co należy rozumieć pod tym pojęciem.
Według „Słownika języka polskiego” urządzenie jest rodzajem mechanizmu lub zespołem elementów, przyrządów służącym do wykonywania określonych czynności, ułatwiającym pracę; urządzenie przeładunkowe, transportowe. Na taką definicję urządzenia powołują się również organy podatkowe, np. w [b]interpretacji ministra finansów z 18 grudnia 2006 r. (DD7/033-296-TK/06-850).[/b]
Wydaje się więc, że zespół elementów stanowiący automat, za pomocą którego obsługiwane są odpłatne toalety na stacjach benzynowych, w większości przypadków spełnia przytoczoną definicję.
Oczywiście na podstawie wskazanych przepisów zwolnieniem z obowiązku prowadzenia sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących objęta może być również sprzedaż prowadzona za pomocą innych automatów. Konieczna jest jednak każdorazowa analiza, czy spełniona jest wyżej podana definicja.
Warto podkreślić, że w przyszłym roku opisane zwolnienie nadal będzie obowiązywać. Tak wynika z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=362032]rozporządzenia ministra finansów z 26 lipca 2010 r. (DzU nr 138, poz. 930)[/link].
[i]Jakub Boberski, doradca podatkowy, wspólnik w Spółce Taxa Group sp. z o.o. we Wrocławiu
Michał Gabrysiak, konsultant podatkowy w tej spółce[/i]