Wskazany sposób opodatkowania wynika z orzeczeń sądów administracyjnych.
Fiskus jest innego zdania. Według niego wartość wygranej w konkursie związanym z prowadzoną firmą zwiększa przychody z działalności gospodarczej.
[srodtytul]Ryczałt i zwolnienia[/srodtytul]
Zgodnie z art. 30 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=346580]ustawy o PIT[/link] od dochodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie UE lub innym należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobierany jest 10-proc. podatek. Zasadę tę stosuje się z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ustawy o PIT.
Przepisy te wprowadzają różne zwolnienia od opodatkowania. Pierwszy ustanawia je dla wygranych w kasynach gry, wideoloteriach, grach na automatach, grach na automatach o niskich wygranych oraz grach w bingo pieniężne i fantowe urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych obowiązujących w państwie UE lub należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Drugi przepis zwalnia wygrane w: grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie UE lub innym kraju należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT podatku nie trzeba płacić od wartości wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza 760 zł.
W przepisie tym zastrzeżono, że zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowiących przychód z tej działalności.
[srodtytul]Fiskus: wygrywa firma[/srodtytul]
W związku z tymi przepisami pojawia się problem, [b]jak rozliczyć wygraną w loterii przeznaczonej dla przedsiębiorców[/b].
Zajmowała się nim m.in.[b] Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 13 października 2009 r. (IPPB1/415-524/09-4/EC)[/b].
Z pytaniem zwróciła się spółka, która zamierza zorganizować loterię promocyjną dla osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne w imieniu i na rzecz agentów ubezpieczeniowych, którzy wykonują działalność agencyjną bezpośrednio w imieniu i na rzecz wnioskodawcy.
Wartość nagród będzie przekraczać 2280 zł. Oprócz niewielkiej liczby pracowników zatrudnionych przez agentów wnioskodawcy uczestnikami loterii będą przede wszystkim osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego. Żadnego z uczestników loterii nie wiąże z wnioskodawcą umowa o pracę, zlecenia albo jakakolwiek inna o zbliżonym charakterze.
Loteria zorganizowana będzie po uzyskaniu stosownego zezwolenia wydanego przez ministra finansów. Warunkiem udziału będzie doprowadzenie do zawarcia dowolnej umowy ubezpieczenia z oferty wnioskodawcy.
Spółka zapytała, [b]czy wygrana w takiej loterii uzyskana przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą będzie podlegać 10-proc. zryczałtowanemu podatkowi, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.[/b]
Zdaniem wnioskodawcy w opisanej sytuacji należy zastosować ten przepis. Fakt, że nagrodę w loterii otrzyma przedsiębiorca, nie oznacza bowiem, że wartość wygranej należy doliczyć do dochodów z działalności gospodarczej (co oznaczałoby, że nagroda opodatkowana byłaby 19-proc. podatkiem liniowym lub według skali).
Spółka podkreśliła, że jej zdaniem ryczałtowe opodatkowanie przewidziane w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT dotyczy wygranych we wszystkich konkursach lub loteriach (pod warunkiem uzyskania stosownego zezwolenia), a nie tylko w tych, które można zakwalifikować do przychodów z innych źródeł.
Izba skarbowa nie zgodziła się z tym stanowiskiem. Jej zdaniem, skoro uczestnikami loterii będą przede wszystkim przedsiębiorcy, to nagroda będzie ich przychodem z działalności gospodarczej. Izba powołała się na art. 14 ust. 1 ustawy o PIT. Stanowi on, że za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Z kolei z ust. 2 pkt 8 tego przepisu wynika, że przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Według fiskusa to oznacza, że w takiej sytuacji nie będzie miał zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.
Oznacza to, że wnioskodawca nie musi pobrać 10-proc. zryczałtowanego podatku. W tej sytuacji nie działa bowiem w charakterze płatnika. Przedsiębiorca powinien bowiem sam doliczyć wartość nagrody do swoich przychodów.
[srodtytul]Sąd: nie każda nagroda to przychód[/srodtytul]
Sprawa trafiła do [b]Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten w wyroku z 21 lipca 2010 r. (III SA/Wa 169/10)[/b] przyznał rację spółce i uchylił interpretację.
Sąd zwrócił uwagę, że z pytania spółki wynika, iż w wyniku otrzymania wygranej nie dochodzi do zmniejszenia ceny (rabatu). Otrzymanie wygranej przez uczestnika loterii premiowej nie wpływa też na wysokość ceny stosowanej między kontrahentami.
Wprawdzie uczestnik loterii, aby otrzymać los, musi spełnić warunek w postaci doprowadzenia do zawarcia ubezpieczenia z oferty wnioskodawcy, ale sama wygrana jest dziełem przypadku, cechuje ją losowość. Dlatego stanowisko izby skarbowej, że niemożliwe jest zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, nie ma żadnych uzasadnionych podstaw.
Zdaniem sądu [b]do momentu, kiedy nie da się wykluczyć losowości wygranej przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, a także nie będzie można uznać, że w wyniku działań podatników i ich partnerów handlowych dochodzi do próby zmniejszenia obciążeń podatkowych, możliwe będzie odrębne opodatkowanie[/b] (na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT) opisanych przez spółkę wygranych.
[b]Nie ma przy tym znaczenia, czy dana osoba w wyniku otrzymania nagrody uzyska przychód z działalności gospodarczej czy też przychód z innego źródła. Oznacza to, że spółka pełni rolę płatnika.[/b]
[ramka][b]Sprzedaż premiowa dla przedsiębiorców[/b]
[b] Artykuł 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT ma zastosowanie do wszystkich nagród związanych ze sprzedażą premiową, zarówno tych mających związek z wykonywaną działalnością, jak i niemających.[/b]
Nie ma żadnych podstaw, aby z zakresu znaczeniowego nazwy „nagrody związane ze sprzedażą premiową” wyłączyć nagrody związane z działalnością gospodarczą – [b]wyrok NSA z 4 sierpnia 2006 r. (II FSK 304/05)[/b]. [/ramka]