[b]Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 28 czerwca 2010 r. (IBPP1/443-573/10/AW).[/b]
Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej mebli. Przy zakupie mebli klient zobowiązany jest wpłacić zaliczkę, a przed wydaniem towaru uzupełnić ją do wysokości 100 proc. wartości zamówienia. Zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra finansów z 18 grudnia 2009 r., regulującego m.in. zasady wystawiania faktur, spółka wystawia faktury na sprzedany towar lub na wpłaconą zaliczkę. Każda transakcja ewidencjonowana jest w kasie rejestrującej.
W świetle § 10 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia faktura stwierdzająca otrzymanie części lub całości należności przed wydaniem towaru powinna zawierać m.in. dane dotyczące zamówienia. Zdarza się jednak, że po przyjęciu od klienta zaliczki i wystawieniu faktury VAT na tę zaliczkę klient zmienia decyzję co do rodzaju zamawianego produktu, a tym samym zmienić może się wartość całego zamówienia, przy czym nie następuje zmiana wartości wpłaconej zaliczki.
Spółka zamierza zmienić system sprzedażowy w jednostkach detalicznych i sposób wystawiania dokumentów. Pytała, czy może nie zmieniać wystawionych paragonów fiskalnych, a gdy wartość zaliczki pozostaje taka sama, zmienić jedynie specyfikację zamawianych towarów na wewnętrznym dokumencie zamówienia, bez korekty obrotu fiskalnego.
Izba stwierdziła, że nie, podkreślając, że paragony fiskalne i zarazem raporty fiskalne muszą odzwierciedlać wartość sprzedaży i potwierdzać faktyczny przebieg operacji gospodarczej. Zatem zaliczenie zaliczki na poczet nowego zamówienia skutkuje tym, że operacja ta powinna być uwzględniona w paragonie fiskalnym dokumentującym otrzymanie zaliczki na poczet nowego konkretnego zamówienia.
W związku z ponownym zewidencjonowaniem w kasie rejestrującej otrzymanej zaliczki konieczne będzie odpowiednie skorygowanie obrotu już w niej wykazanego w momencie otrzymania zaliczki na poczet pierwotnego zamówienia.
[i]Anna Chimerek konsultantka w Zespole Zarządzania Wiedzą PricewaterhouseCoopers[/i]
[ramka][b]Komentuje Shahen Akopyan, konsultant w Dziale Prawnopodatkowym PricewaterhouseCoopers[/b]
Izba odniosła się do problemu, czy istnieje konieczność anulowania wystawionych paragonów, gdy zmienia się specyfikacja zamawianych towarów, ale nie zmienia się wartość wpłaconej na nie zaliczki. Mogłoby się wydawać, że skoro zmienia się wyłącznie specyfikacja towaru, na poczet którego została wpłacona zaliczka, nie ma potrzeby korygowania obrotu.
Jednak, jak zauważył organ podatkowy, dokument potwierdzający przyjęcie zaliczki jest przyporządkowany konkretnemu towarowi lub usłudze. Należy zatem stwierdzić, że chociaż fizycznie kwota zaliczki pozostaje u sprzedającego, to de facto zostaje ona zwrócona klientowi, a następnie zaliczka o tej samej wysokości jest wpłacona na poczet nowego zamówienia. Oznacza to, że wymagana jest odpowiednia korekta obrotu związana z ponownym zewidencjonowaniem zaliczki.
Warto podkreślić, że kwestia korygowania obrotu ewidencjonowanego za pomocą kas fiskalnych nie jest uregulowana w przepisach. W sytuacji gdy faktyczny obrót różni się od wykazanego w ewidencji kasy rejestrującej, należy go skorygować. Podatnik może w takim wypadku przyjąć do określenia podstawy opodatkowania inną kwotę niż wynikająca z wydruku raportu fiskalnego.
Oprócz sytuacji przedstawionej w interpretacji obrót fiskalny należy korygować także, gdy popełniono błąd przy wydawaniu paragonu i gdy zgodnie z art. 29 ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT [/link]uznano reklamację w razie zwrotu towarów czy udzielono rabatu.
W świetle rozporządzenia ministra finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, konstrukcja kas fiskalnych nie pozwala ingerować w ich pamięć, a wiec korygować obrotu. Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą organów podatkowych należy zatem prowadzić dodatkową tzw. ewidencję korekt, która odzwierciedla rzeczywisty przebieg transakcji udokumentowany rzetelnymi dowodami.
W przepisach nie ma wzoru takiej ewidencji, ale musi ona określać co najmniej dane niezbędne do ustalenia przyczyn zaistniałej korekty oraz prawidłową kwotę obrotu i podatku należnego. Wynikające z prowadzonego w taki sposób rejestru dane obniżają za dany miesiąc rozliczeniowy łączną miesięczną sprzedaż zewidencjonowaną w kasie rejestrującej.[/ramka]