Projekt zakłada, że dzisiejsze zwolnienia od kas będą obowiązywać jeszcze do końca kwietnia 2011 r. Potem paragon z kasy rejestrującej będą już musieli wydawać klientom podatnicy świadczący:

- [b]usługi prawnicze, rachunkowo-księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania[/b] (PKWiU z 1997 r. - 74.1), za wyjątkiem usług notariuszy prowadzących repertorium A i P,

- [b]usługi rzeczoznawstwa objęte również grupowaniem PKWiU usługi architektoniczne i inżynierskie[/b] - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą (PKWiU z 1997 r. – ex 74.2),

- [b]usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu[/b], których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą PKWiU z 1997 r.- ex 74.5),

- [b]usługi detektywistyczne i ochroniarskie[/b], których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą (PKWiU z 1997 r.- ex 74.6),

- [b]usługi sekretarskie i tłumaczenia[/b], z wyłączeniem usług drukarskich i powielaczowych (PKWiU z 1997 r. - ex 74.83),

- [b]usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane[/b] – m. in. usługi w zakresie oceny zdolności kredytowej, usługi świadczone przez agencje inkasa - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą (PKWiU z 1997 r. – ex 74.84),

- [b]usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej[/b] (PKWiU z 1997 r.- 85),

- [b]usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, które dotychczas nie były jeszcze objęte obowiązkiem stosowania kas[/b] (PKWiU z 1997 r.- ex 92),

- [b]usługi pogrzebowe i pokrewne[/b] (PKWiU z 1997 r.- 93.03),

- [b]usługi świadczone w gospodarstwach domowych[/b] (PKWiU z 1997 r.- 95)2).

- [b]usługi magazynowania i przechowywania towarów pozostałe[/b] - wyłącznie przechowywanie i dozór mienia - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą (PKWiU z 1997 r. - ex 63.12.14),

- [b]usługi przechowalni bagażu na dworcach kolejowych[/b] - wyłącznie świadczone przy użyciu urządzeń służących do automatycznej obsługi, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność (PKWiU z 1997 r. - ex 63.21.10-00.10)1),

- [b]usługi przechowalni bagażu na dworcach autobusowych[/b] - wyłącznie świadczone przy użyciu urządzeń służących do automatycznej obsługi, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność (PKWiU z 1997 r. - ex 63.21.21-00.10) - usługi te będą mogły korzystać ze zwolnienia ewentualnie na mocy poz. 40 załącznika do projektu rozporządzenia, gdzie uregulowano kwestie zwolnień od ewidencjonowania w kasach usług świadczonych przy zastosowaniu automatów.

[b]Kasy musiałaby też mieć spora grupa podatników rozliczających się według karty podatkowej[/b]. Przykładowo dotyczy to takich grup zawodowych, jak: usługi ślusarskie, usługi w zakresie wyrobu i naprawy naczyń blaszanych, usługi pobielania kotłów i naczyń, usługi w zakresie kotlarstwa, usługi w zakresie mechaniki maszyn i urządzeń rolniczych, witrażownictwo, kołodziejstwo, bednarstwo, koszykarstwo, wytwarzanie mioteł, wyrobów z gałęzi i słomy, gręplarstwo, kilimiarstwo, usługi hafciarskie, dziewiarstwo na drutach i szydełkach, repasacja pończoch, usługi w zakresie bieliźniarstwa, usługi w zakresie gorseciarstwa, modniarstwo, usługi krawiecki.

[wyimek] [b][link=http://grafik.rp.pl/grafika2/491267]Zobacz cały projekt Ministerstwa Finansów[/link][/b][/wyimek]

Zachowane byłoby dotychczasowe zwolnienie dla podatników, u których obroty roczne nie przekraczają [b]40 tys zł[/b].

Nadal rozpoczynający działalność traciliby zwolnienie po przekroczeniu limitu [b]20 tys zł obrotów[/b].

Oczywiście chodzi tu o obroty w rozumieniu art. 111 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0D824FD9A1E198001A5BF7E51658C6DA?id=172827]ustawy o VAT[/link], czyli wyłącznie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jeżeli ktoś świadczyłby nadal usługi zwolnione z kas (na podstawie załącznika do rozporządzenia) i jednocześnie wykonywałby działalność objętą kasami, wówczas mógłby nie mieć kas, gdyby obroty nie objęte tym obowiązkiem stanowiły [b]więcej niż 80 proc.[/b] jego obrotów ogółem (dotychczas było to 70 proc.)