Inaczej będzie wtedy, gdy korekta jest spowodowana pomyłką w cenie.Przyczyny wystawienia faktury korygującej i obniżenia ceny mogą być różne. Sprzedawca może udzielić rabatu za szybką zapłatę, kupujący może zwrócić część towarów, powodem korekty może też być błąd w cenie. Wszystkie te zdarzenia trzeba uwzględnić w podatkowym rozrachunku.

[srodtytul]Dostajemy z powrotem towary[/srodtytul]

Przychód zmniejszymy o wartość zwróconych towarów. Podstawą księgowania będzie faktura korygująca.

[ramka][b]Przykład[/b]

[b]Pan Kowalski sprzedał w sierpniu towary firmie ABC. W księdze przychodów i rozchodów wykazał przychód w wysokości 10 000 zł. We wrześniu kontrahent zorientował się, że część produktów jest wadliwa. Zwrócił je więc panu Kowalskiemu, który oddał mu 2000 zł. Wystawił też fakturę korygującą i zmniejszył swój przychód.[/b][/ramka]

Kiedy zrobić korektę przychodu – czy w miesiącu, w którym zwrócono część towaru, czy też trzeba się cofnąć do miesiąca, w którym wykazano pierwotny przychód? Prawidłowe jest to pierwsze rozwiązanie. Wtedy dopiero zmniejsza się cena towaru.

Potwierdza to [b]wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 13 czerwca 2005 r. (I SA/Wr 1849/03)[/b]. Spółka osiągnięte w danym roku przychody obniżyła o kwoty wynikające z faktur korygujących wystawionych w następnym roku. Ich przyczyną były posezonowa obniżka cen oraz zwrot towarów z powodu ich wad. Sąd uznał, że przychody trzeba zmniejszyć w tym roku, w którym doszło do zwrotu towarów bądź udzielono bonifikaty. Podkreślił, że art. 12 ust. 3 ustawy o CIT mówiący o przychodach należnych odnosi się do zwrotu towarów i bonifikat, które faktycznie wystąpiły w danym roku, nie wiążąc ich z przychodem wykazanym w związku z zawartymi uprzednio transakcjami.

Także w [b]interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 listopada 2008 r. (ILPB3/423-504/08-7/KS)[/b] czytamy: „Sprzedawca może zmniejszyć swoje przychody o wartość zwróconych mu towarów; zwrot powinien być uwzględniony po stronie przychodów poprzez ich zmniejszenie w roku, w którym miał miejsce zwrot towarów uwzględniony w fakturze korygującej”.

[srodtytul]Udzielamy rabatu[/srodtytul]

Przychód z działalności zmniejszamy o udzielone rabaty (bonifikaty, skonta, upusty), czyli obniżkę ceny.

[ramka][b]Przykład[/b]

[b]Pan Kowalski sprzedał firmie X towary. Przychód (50 000 zł) wykazał w kolumnie 7. księgi przychodów i rozchodów. W umowie z kontrahentem zobowiązał się jednak, że jeśli zapłaci w ciągu miesiąca, otrzyma 10 proc. zniżki. Ponieważ kupujący zmieścił się w tym terminie, pan Kowalski wystawił fakturę korygującą, w której wykazał rabat w wysokości 5000 zł. Pomniejszył też przychód w kolumnie 7. podatkowej księgi przychodów i rozchodów.[/b][/ramka]

Czy z korektą przychodu trzeba się cofać do rozliczenia miesiąca, w którym go pierwotnie wykazaliśmy? Nie, gdyż wtedy opodatkowaliśmy przychód w prawidłowej wysokości. Dopiero po uwzględnieniu rabatu możemy go zmniejszyć.[b] Obniżka ceny to odrębne zdarzenie gospodarcze, które wykazujemy dopiero w tym okresie rozliczeniowym, w którym do niego doszło.[/b]Potwierdza to interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego z 2 października 2007 r. (PD/423-48/MC/07), w której czytamy: „Fakt następczego przyznania rabatu lub uznania skonta w kolejnym okresie rozliczeniowym stanowi odrębne zdarzenie gospodarcze, które aktualizuje się po spełnieniu określonych przesłanek (np. osiągnięcie określonego poziomu zakupów, wcześniejsza zapłata). A zatem pierwotnie zadeklarowana kwota przychodu należnego w danym okresie rozliczeniowym, poprzedzającym moment przyznania rabatu, pozostaje kwotą należną w tym okresie rozliczeniowym. Brak jest więc podstaw do korygowania deklaracji, a tym samym do wstecznego korygowania przychodów ze sprzedaży, której rabat dotyczy”.

[srodtytul]Poprawiamy błąd[/srodtytul]

Kolejna przyczyna wystawienia faktury korygującej i obniżenia ceny to klasyczna pomyłka. Wydaje się jednak, że w takiej sytuacji z korektą trzeba się cofnąć do pierwotnego rozliczenia. Wykazaliśmy bowiem wtedy przychód w nieprawidłowej – z powodu pomyłki – kwocie.

Tak też wynika z [b]interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 16 kwietnia 2008 r. (IBPB3/423-66/08/PP)[/b]. Potwierdziła ona stanowisko podatnika, że [b]kiedy korekta jest wynikiem błędu, powinna być przyporządkowana do roku, którego dotyczy[/b].

Podobne wnioski można wyciągnąć z [b]interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 listopada 2008 r. (ILPB3/423-504/08-7/KS)[/b]. Czytamy w niej: „w przypadku wystawienia faktury korygującej zmniejszającej ilość sprzedanych towarów bądź zmniejszającej cenę jednostkową towaru (w sytuacji gdy pierwotna faktura zawierała błędy w zakresie ceny bądź ilości sprzedanych towarów), spółka powinna uwzględnić dokonaną korektę w miesiącu powstania pierwotnego obowiązku podatkowego”.

[ramka][b]Zmniejszamy też koszty[/b]

[b]Jeśli sprzedawca obniżył nam cenę i przysłał fakturę korygującą, musimy zmniejszyć koszty.[/b] Czy trzeba cofać się z korektą do miesiąca, w którym je wykazaliśmy pierwotnie? Zależy od przyczyny korekty. Jeśli sprzedawca udzielił nam rabatu, koszty zmniejszamy na bieżąco. Pierwotna faktura była bowiem prawidłowa. Podobnie będzie przy zwrocie towarów. Korektę wsteczną musimy zrobić natomiast wtedy, gdy obniżka jest spowodowana pomyłką w cenie. [/ramka]