[b]Odpowiada Marta Ignasiak doradca podatkowy w kancelarii FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz sp.k.:[/b]
Od 1 lipca 2009 r. obowiązuje [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=EA3F4C0F3249F77473D217750E5DC0D4?id=315419]ustawa o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych[/link], wzorowana częściowo na obowiązujących dotychczas rozwiązaniach dotyczących Funduszu Promocji Mleczarstwa i zapewne to o nią pyta czytelnik.
Na jej podstawie [b]mleczarnie, ubojnie, pośrednicy handlowi oraz zakłady przetwórcze skupujące określone produkty rolne mają obowiązek naliczać i pobierać od producentów rolnych wpłaty na wspieranie badań i promocji danej grupy produktów.[/b] Ponadto mają obowiązek przekazywać zebrane wpłaty raz na kwartał do właściwego funduszu promocji. Działają zatem w charakterze quasi-płatnika.
[b]Wysokość należnej wpłaty zależy od rodzaju sprzedawanych produktów i wynosi 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka oraz 0,1 proc. wartości netto skupionych w ramach opodatkowanej VAT działalności gospodarczej: świń żywych, bydła i cieląt żywych, koni żywych, owiec żywych, zboża, owoców i warzyw, drobiu żywego oraz ryb.[/b] Wysokość obciążenia wyliczana jest na podstawie wartości faktur za dostarczone towary.
Z art. 3 ust. 5 tej ustawy wynika, że obciążenie producentów rolnych powinno następować odrębnie od fakturowania za dostawę towarów. Wpłata obciąża bezpośrednio producenta rolnego, więc jest pobierana przez zakład przetwórczy niezależnie od zapłaconej producentowi ceny. Z pewnością jednak zostanie ona przerzucona na zakłady przetwórcze jako element kształtujący cenę.
Wracając do pytania czytelnika o możliwości ujęcia tych wpłat w kosztach uzyskania przychodów, wpłata na pewno nie będzie takim kosztem dla zakładu przetwórczego. Kwestia ujęcia jej w kosztach przez producenta rolnego zależy od wybranego przez niego sposobu opodatkowania. Będzie to możliwe jedynie, gdy opłaca on podatek dochodowy, i pod warunkiem że przychody, z którymi wpłaty są związane, nie zostały zwolnione lub wyłączone z opodatkowania (np. jako działalność rolnicza w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych).
Biorąc pod uwagę zasady ogólne uznawania wydatków za koszty podatkowe, wskazane w art. 22 ustawy PIT oraz art. 15 ustawy o CIT, uiszczone przez producentów rolnych wpłaty powinny wpływać na wysokość wykazywanego przez nich dochodu do opodatkowania. W długofalowej perspektywie wpłaty te będą miały związek ze zwiększeniem przychodów do opodatkowania. Ponadto nie zostały one w inny sposób wyłączone z kategorii kosztów uzyskania przychodów. Wydatki te nie będą jednak kosztem dla podmiotu zobowiązanego do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat do funduszy.
Wątpliwości w tym zakresie wynikają zapewne ze zmian wprowadzanych na etapie projektowania ustawy. W uzasadnieniu do pierwszego projektu wskazano na konieczność wprowadzenia zmian do ustaw podatkowych, które umożliwiłyby producentom rolnym rozpoznanie omawianych wpłat w kosztach uzyskania przychodu.
W uzasadnieniu do kolejnego projektu ustawy, przedstawionego Radzie Ministrów, znalazło się odniesienie do stanowiska ministra finansów, zgodnie z którym zmiany takie nie są niezbędne, gdyż wpłaty mogą być kosztem podatkowym na zasadach ogólnych.
Informacja ta została ostatecznie usunięta z treści uzasadnienia na wniosek ministra finansów, co nie zmienia tego, że wpłaty mają wpływ na przyszłe obroty branży, a więc są ponoszone w celu uzyskania przychodu, natomiast w ustawach podatkowych nie ma przepisów, które by je wyraźnie wyłączały z kosztów.