Zasady doręczania pism podatkowych określają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0FF7A05647D4238DBEAA2FD0013B4594?id=176376]ordynacji podatkowej[/link]. Zgodnie z nimi organ podatkowy doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę, swoich pracowników lub osoby uprawnione na podstawie odrębnych przepisów. [b]Jeśli organem podatkowym jest wójt, burmistrz (prezydent miasta), pisma może doręczać sołtys za pokwitowaniem.[/b]

Wezwanie z urzędu skarbowego można dostać też e-mailowo. Ordynacja podatkowa mówi, że doręczanie pism z wyjątkiem zaświadczeń może nastąpić na adres poczty elektronicznej, jeżeli wystąpiono do organu podatkowego o ich doręczanie w sposób określony przez odrębne przepisy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

[srodtytul]Do domu lub do pracy[/srodtytul]

Zasadą jest, że pisma doręcza się osobie fizycznej w miejscu zamieszkania lub miejscu pracy. Pisma mogą także być doręczane w siedzibie organu, przed którym toczy się postępowanie.

Pismo adresowane do osoby fizycznej uważa się za prawidłowo doręczone, gdy zostanie złożone:

- na wskazany adres poczty elektronicznej albo

- w postępowaniu podatkowym w miejscu pracy adresata

– osobie upoważnionej przez pracodawcę do odbioru korespondencji (w orzecznictwie się wskazuje, że ten sposób doręczenia dotyczy jedynie osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą).

W razie braku możliwości doręczenia pisma w taki sposób, a także w innych uzasadnionych przypadkach, pisma doręcza się w każdym miejscu, gdzie się adresata zastanie.

[srodtytul]W siedzibie spółki[/srodtytul]

Gdy pismo jest adresowane do osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, doręcza się je w lokalu ich siedziby osobom uprawnionym do odbioru pism (korespondencji). W postępowaniu podatkowym [b]osobom prawnym oraz jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej pisma można doręczać także w miejscu prowadzenia działalności.[/b] Co więcej – organ podatkowy ma swobodę wyboru – czy doręczy pismo w siedzibie takiego podatnika czy też w miejscu prowadzenia przez niego działalności gospodarczej.

Trzeba jednak pamiętać, że osoba przyjmująca pismo musi być upoważniona przez podatnika do odbioru pism.

[srodtytul]Strona lub przedstawiciel[/srodtytul]

Pismo z urzędu skarbowego otrzyma strona (czyli podatnik) albo przedstawiciel – gdy działa przez niego. Jeśli podatnik ma pełnomocnika, pisma będą dostarczane jemu.

Pamiętajmy, że doręczenie pisma bezpośrednio podatnikowi z pominięciem pełnomocnika uzasadnia wznowienie postępowania. Mocodawca może jednak postanowić, że pełnomocnictwo swoim zakresem nie obejmuje umocowania do spraw doręczeń. W takiej sytuacji prawidłowe będzie doręczenie pisma bezpośrednio podatnikowi. Gdy organ doręczy pismo zarówno stronie, jak i jej pełnomocnikowi – skutki wywoła jedynie doręczenie pisma pełnomocnikowi, natomiast doręczenie stronie wywoła jedynie ten skutek, że będzie ona poinformowana o treści pisma.

Warto pamiętać, że art. 147 ordynacji podatkowej zobowiązuje podatnika do ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń w razie wyjazdu za granicę na okres co najmniej dwóch miesięcy.

[srodtytul]Gdy adresata nie ma w domu[/srodtytul]

W przypadku nieobecności adresata w mieszkaniu pisma doręcza się za pokwitowaniem pełnoletniemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu, gdy osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi.

[b]Zawiadomienie o doręczeniu pisma sąsiadowi lub dozorcy umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub na drzwiach mieszkania adresata lub w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata.[/b]

Gdy nie można dokonać doręczenia właściwego albo doręczenia zastępczego w sposób, o którym mowa wcześniej – organ podatkowy powinien pozostawić pismo w urzędzie pocztowym lub urzędzie gminy (miasta). Urząd, w którym pozostawiono pismo, przechowuje je przez 14 dni.

Pamiętajmy, że pismo pozostawia się w urzędzie pocztowym jedynie przy doręczaniu za pośrednictwem poczty – w pozostałych przypadkach pisma pozostawia się w urzędzie gminy (miasta).

W razie doręczania przez pracownika organu podatkowego lub przez inną upoważnioną osobę pismo składa się na 14 dni w urzędzie gminy (miasta). [b]Adresat informowany jest dwukrotnie o jego pozostawieniu poprzez umieszczenie zawiadomienia w oddawczej skrzynce pocztowej[/b] lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach jego mieszkania, biura lub innego pomieszczenia, w którym wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na jego posesję.

Powtórne zawiadomienie następuje, w razie niepodjęcia pisma, w terminie siedmiu dni od dnia pierwszego zawiadomienia. Jeżeli mimo to adresat w ciągu 14 dni od pierwszego doręczenia przesyłki nie podjął, doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia tego okresu, a pismo pozostawia się w aktach sprawy.

[ramka][b]Informuj o wyjeździe na wakacje[/b]

Jeżeli podatnik nie powiadomi urzędu o zmianie adresu, może stracić okazję do odwołania się od decyzji. Jeśli podatnik nie podejmie przesyłki, urząd pocztowy zwróci ją nadawcy. Skutek będzie taki, że decyzja zostanie uznana za doręczoną. Jeśli podatnik będzie chciał się od niej odwołać, może się okazać, że termin już minął. Twierdzenia, że nie mogliśmy odebrać pisma, bo wyjechaliśmy na urlop poza miejsce zamieszkania, mogą nie wystarczyć, aby organ przywrócił termin do wniesienia odwołania. Tak było w sprawie, którą zajmował się WSA w Olsztynie. W wyroku z 29 października 2008 r. ([b]I SA/Ol 359,360/08[/b]) czytamy, że decyzje wysłano pod wskazany przez skarżącą adres, były awizowane i zostały doręczone w sposób przewidziany przez przepisy. Jeżeli podatniczka planowała wyjazd, powinna zawiadomić o tym organ prowadzący postępowanie i wnioskować o doręczanie pism tam, gdzie aktualnie przebywa. Skoro tego obowiązku nie dopełniła, nie może twierdzić, że wskazała obiektywne przeszkody uniemożliwiające terminowe odwołanie od decyzji. [/ramka]

[ramka][b]Uwaga [/b]

Dla skuteczności doręczenia odbierający przesyłkę potwierdza jej odbiór własnoręcznym podpisem ze wskazaniem daty doręczenia. Jeżeli odbierający nie może potwierdzić doręczenia albo uchyla się od tego, doręczający sam stwierdza datę doręczenia oraz wskazuje osobę, która odebrała pismo i przyczynę braku jej podpisu.[/ramka]