Aby było to możliwe, powinien spełnić określone warunki. Jakie – wyjaśniła [b]Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 2 czerwca 2009 r. (IPPB4-415-250/09-2/PJ).[/b]

[srodtytul]Gdzie szukać przepisów…[/srodtytul]

Z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50 proc. uzyskanego przychodu. Koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Ustalenie zatem, czy określony przychód został osiągnięty z praw autorskich lub pokrewnych i czy podatnik jest twórcą czy też artystą wykonawcą należy ocenić w świetle odrębnych przepisów. Mowa o [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3D61AFCDD5BE6F1DECDE5B6890FF5CE5?id=181883]ustawie z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 90, poz. 631 ze zm.).[/link]

[srodtytul]… i co decyduje o kwalifikacji[/srodtytul]

Ze wspomnianej ustawy wynika, że przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Izba skarbowa zwróciła jednak uwagę, że o twórczym charakterze produktu intelektualnego nie decyduje sam proces jego powstawania (nie decyduje on o zindywidualizowanym charakterze powstałego utworu), lecz na gruncie ocen, które uzasadniają udzielenie ochrony prawa autorskiego, decydujące znaczenie ma indywidualny charakter powstałego utworu.

Izba stwierdziła, że np. stosowanie różnego rodzaju technik wykorzystywanych w trakcie opracowania oraz realizacji ćwiczeń i zajęć z bezrobotnymi – o ile prowadzi do rezultatów w postaci powstania utworu, który nie może być uznany za niepowtarzalny z uwagi na jego indywidualny charakter – eliminuje możliwość pozytywnego spełniania przesłanek utworu w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Niezbędne jest bowiem wykazanie „doniosłych różnic” w porównaniu z uprzednio wytworzonymi produktami intelektualnymi.

[srodtytul]Nie zawsze się uda[/srodtytul]

Izba stwierdziła, że tylko wtedy gdy:

- praca wykonywana przez stronę umowy jest twórcza, tzn. niepowtarzalna, ma indywidualny charakter oraz spełnia przesłanki utworu określone w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,

- strona umowy jest twórcą bądź artystą wykonawcą w rozumieniu tej ustawy

– do przychodów osiągniętych z tego źródła mogą być zastosowane, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 50-proc. koszty uzyskania przychodu.