Wielu właścicieli firm ubiegających się o unijne dotacje ma problemy z rozliczeniem związanych z tym wydatków. Nie wszyscy np. wiedzą, jak traktować koszty związane ze sporządzeniem wniosku o dotację.

[srodtytul]Tylko racjonalne [/srodtytul]

Zgodnie z ustawą o PIT kosztami uzyskania przychodów są te, które poniesiono w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła. Nie można natomiast uwzględnić w rozliczeniach tych wydatków, których w przepisach ustawy jednoznacznie nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów. Zatem możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona została od istnienia związku przyczynowo-skutkowego.

Chodzi generalnie o to, żeby poniesienie wydatku miało lub mogło mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu bądź na zachowanie jego źródła.

Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami. Przedsiębiorca powinien jednak potrafić wykazać, że konkretne wydatki zostały poniesione w sposób racjonalny w celu uzyskania przychodów.

[srodtytul]Zarówno pośrednie, jak i bezpośrednie [/srodtytul]

Wynika z tego, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie wydatki, które łącznie spełniają następujące warunki: [b]zostały faktycznie poniesione w celu uzyskania przychodu, tzn. pozostają w racjonalnym związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, a także nie są wymienione w ustawowym katalogu wydatków nieuznawanych za koszty [/b]uzyskania przychodów.

W ustawie podzielono koszty na bezpośrednio związane z przychodami oraz na koszty pośrednie. Do tych ostatnich zalicza się przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie związane jest z prowadzeniem przez niego działalności. Koszty sporządzenia wniosku o dotację z Unii Europejskiej należy zakwalifikować do kosztów pośrednich związanych z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością.

[srodtytul]Kiedy potrącamy [/srodtytul]

Warto pamiętać, że zgodnie z ustawą o PIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio sfinansowanych, np. z dotacji, dopłat czy subwencji. Ograniczenie to nie ma jednak zastosowania, w przypadku gdy wydatki związane z przygotowaniem wniosku o dotację pokrył sam przedsiębiorca. Koszty te nie są bowiem sfinansowane z dotacji.

Ustawa o PIT generalnie przewiduje, że koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Zwracają na to uwagę organy podatkowe (patrz m.in. [b]interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 16 grudnia 2008 r., IPPB1/415-1092/08-4/AŻ[/b]).

To bardzo istotne wskazanie dla przedsiębiorców ewidencjonujących operacje gospodarcze w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, stosujących metodę rozliczania kosztów w dacie ich poniesienia.

[b]W takim przypadku wydatki związane ze sporządzeniem wniosku o dotację stanowią koszty uzyskania przychodów. Przedsiębiorca powinien ewidencjonować je w kosztach uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia (wystawienia faktury).[/b]

[ramka][b]Przykład[/b]

Pan Damian jest przedsiębiorcą. Prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Korzysta z podatku liniowego. Koszty uzyskania przychodów rozlicza według metody kasowej, czyli w dacie wystawienia faktury. Przedsiębiorca rozpoczął budowę budynku z przeznaczeniem na piekarnię. Wystąpił również o uzyskanie dotacji na zakup środków trwałych do piekarni i na prace wykończeniowe w tym zakładzie. Pan Damian sam poniósł koszty związane z przygotowaniem wniosku o uzyskanie dotacji. Wydatki te nie będą zatem pokryte z dotacji.[/ramka]

Koszty związane ze sporządzeniem wniosku o dotację należy zaliczyć do pośrednich, które mają charakter ogólny. Wynikają z działań mających na celu rozszerzenie działalności gospodarczej. Można je zatem uwzględnić w kosztach firmy w momencie poniesienia.

[ramka][b]GPP>uwaga [/b]

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w wypadku podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.[/ramka]