Jeśli tak postąpią, system deklaracji nie przyjmie. W praktyce skutek będzie taki, jakby deklaracja nie została złożona w terminie. Jak do tej sprawy odnosi się Ministerstwo Finansów?
[srodtytul]Niezauważalne pomyłki są groźniejsze...[/srodtytul]
Złożenie w formie tradycyjnej (papierowej) deklaracji, która zawiera błędy formalne, np. pisarskie, oznacza skuteczne wypełnienie obowiązku podatkowego i podatnikowi nie grożą sankcje. W przypadku deklaracji elektronicznej ta zasada nie obowiązuje. Problem powstaje dlatego, że system e-Deklaracje wprowadza wymogi, których brak w przypadku deklaracji papierowych. O ile w tym ostatnim wypadku podatnik może sobie pozwolić na błędy formalne, takie jak błąd pisarski, a nawet na niewielkie błędy rachunkowe, o tyle system nie przyjmie deklaracji, w której znajdzie się jakikolwiek, nawet trudno dostrzegalny, błąd, np. niepotrzebna spacja lub data w niewłaściwym formacie. Każdy korzystający z komputera wie, jak łatwo popełnić taki błąd.
[srodtytul]... niż te rachunkowe[/srodtytul]
Paradoksalnie system elektroniczny przyjmuje formularz z błędami rachunkowymi, ponieważ podatnik sam oblicza i wpisuje tam kwoty. Jeśli jednak wstawi spację nie tam, gdzie powinien, to system uzna, że deklaracja została złożona nieprawidłowo. W efekcie podatnik nie wypełnił skutecznie obowiązku złożenia deklaracji. Drobne błędy w elektronicznej deklaracji narażają zatem podatnika na poważne konsekwencje.
To jednak nie koniec problemów. Przesłanie przez system elektroniczny deklaracji podatkowej zawierającej pomyłki lub wypełnionej niezgodnie z ustalonymi wymaganiami nie daje podatnikowi dowodu przesłania w postaci tzw. urzędowego potwierdzenia odbioru. Podatnik, który wysłał w ten sposób deklarację, musi czekać na potwierdzenie nadania nawet do 24 godzin. W przypadku osób fizycznych czas oczekiwania może nie być aż tak bardzo uciążliwy, jednak [b]dla przedsiębiorcy, a zwłaszcza doradcy podatkowego, czy biura księgowego, które drogą elektroniczną wysyła np. kilkaset deklaracji, oczekiwanie przez dobę w niepewności jest sporym problemem. [/b]A jednym z warunków uznania, że dokument elektroniczny został doręczony właściwemu organowi, jest wytworzenie i odesłanie nadawcy wspomnianego urzędowego potwierdzenia odbioru.
[srodtytul]Firmy zadają pytania...[/srodtytul]
Podatnicy korzystający z elektronicznego przesyłania deklaracji twierdzą, że gwarancje procesowe podatnika (lub płatnika) dotyczące zachowania terminu złożenia deklaracji podatkowej na formularzu w formie pisemnej oraz deklaracji przesłanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinny być identyczne. Trudno się z tym nie zgodzić.
Sprawa ta stała się także przedmiotem interpelacji poselskiej (nr 3626). Zapytano w niej Ministerstwo Finansów, czy przewiduje korektę działania systemu e-Deklaracje w taki sposób, by drobne błędy w edycji nie utrudniały podatnikom poprawnego złożenia deklaracji podatkowych.
[srodtytul]... resort wyjaśnia...[/srodtytul]
W odpowiedzi na nią Ministerstwo Finansów wskazało, że system e-Deklaracje umożliwia podatnikom i płatnikom wysyłanie deklaracji podatkowych w formie elektronicznej. Jednocześnie musi być zgodny z pozostałymi przepisami prawa, m.in. z ustawą o podpisie elektronicznym.
Deklaracje przyjmowane przez system muszą zatem zostać zaopatrzone w bezpieczny podpis elektroniczny. Administracja podatkowa, która nie ma uprawnień do wydawania podpisów elektronicznych dla podatników i płatników, aby zweryfikować podpis, musi korzystać z usług centrów certyfikacji, które zajmują się wydawaniem podpisów elektronicznych. Centra działają przez 24 godziny na dobę siedem dni w tygodniu. Polityka certyfikacyjna poszczególnych wystawców określa maksymalne odstępy czasu, w jakich publikowana jest lista unieważnionych certyfikatów CRL (do 24 godzin).
Resort podkreślił, że aby nie dopuścić do sytuacji, w której podatnik posłużył się unieważnionym certyfikatem, zaprojektowany przez Ministerstwo Finansów system musi w tym zakresie dopasować się do polityki centrów certyfikacji i obowiązujących uregulowań prawnych. Skutkiem tego jest wynoszące maksymalnie 24 godziny oczekiwanie na uzyskanie urzędowego poświadczenia odbioru.
Ministerstwo poinformowało, że we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji prowadzi prace mające na celu odejście do wymogu stosowania certyfikowanych podpisów elektronicznych w sprawach dotyczących prawa podatkowego. Doraźnie natomiast, aby zmniejszyć uciążliwości związane z czasem oczekiwania przez podatnika lub płatnika na wydanie urzędowego poświadczenia odbioru, przyjęto, że w ciągu kilku minut od przyjęcia deklaracji w systemie zostaje wykonana weryfikacja zgodności złożonego dokumentu z opisującym go schematem (schemat XSD).
[srodtytul]... i zaleca czytanie instrukcji[/srodtytul]
Pobranie informacji o wyniku weryfikacji wymaga od nadawcy wykonania czynności pobrania urzędowego poświadczenia odbioru. Jeżeli deklaracja jest niezgodna ze schematem, to w ciągu kilku minut od wysłania deklaracji dostępny będzie komunikat „401 – Dokument niezgodny ze schematem xsd”. Jest to informacja o błędzie uniemożliwiającym przyjęcie dokumentu. Jednocześnie na stronie www.e-deklaracje.gov.pl w dziale Instrukcje została zamieszczona „Instrukcja użytkownika” dedykowana osobom korzystającym z usług systemu e-Deklaracje.