Tak stało się w sprawie rozstrzygniętej przez [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 29 października 2008 r. (I SA/Ol 359,360/08)[/b].

[srodtytul]Decyzja nieodebrana... [/srodtytul]

Decyzja urzędu kontroli skarbowej w sprawie wymiaru VAT została wysłana pocztą, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, na adres do korespondencji wskazany przez podatniczkę w postępowaniu kontrolnym. Z adnotacji sporządzonych na przesyłce wynikało, że była dwukrotnie awizowana. Ponieważ przesyłki nie podjęto w terminie, urząd pocztowy zwrócił ją nadawcy. [b]Tym samym decyzja została uznana za doręczoną, w trybie doręczenia zastępczego, przewidzianego w art. 150 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=176376]ordynacji podatkowej[/link].[/b]

[srodtytul]...bo adresat był na urlopie [/srodtytul]

Podatniczka nie wniosła odwołania w terminie 14 dni od dnia doręczenia zastępczego. Zrobiła to później, składając jednocześnie wniosek o przywrócenie terminu na złożenie odwołania. We wniosku stwierdziła, że nie mogła odebrać decyzji, ponieważ wyjechała na urlop poza miejsce zamieszkania.

[srodtytul]Termin można przywrócić...[/srodtytul]

Izba skarbowa odmówiła przywrócenia terminu na wniesienie odwołania. W uzasadnieniu wskazała na art. 146 ordynacji podatkowej, zgodnie z którym [b]w toku postępowania strona ma obowiązek zawiadamiać organ podatkowy o zmianie swojego adresu. W razie zaniedbania tego obowiązku pismo uważa się za doręczone pod dotychczasowym adresem.
[/b]

Zgodnie z art. 162 § 1 ordynacji podatkowej termin należy przywrócić na wniosek zainteresowanego, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Podanie o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny jego przekroczenia. Jednocześnie należy dopełnić czynności, dla której był określony termin.

Izba skarbowa stwierdziła jednak, że nie może zastosować tego przepisu. Podatniczka wiedziała, że toczy się postępowanie podatkowe, które zakończy się decyzją. Wyjazd na urlop bez poinformowana fiskusa o zmianie adresu nie daje podstaw do stwierdzenia, że nastąpiły przyczyny uzasadniające przywrócenie terminu na wniesienia odwołania.

[srodtytul]...ale z uzasadnionych przyczyn [/srodtytul]

Także sąd stwierdził, że przyczyny uniemożliwiające złożenie odwołania muszą być obiektywne, a nie subiektywne. Będą to np. przerwy w komunikacji czy choroba, które uniemożliwiły wysłanie pisma. Zastosowany w tej sprawie tryb doręczenia zastępczego jest przewidziany w ordynacji podatkowej i wszelkie procedury w tym zakresie zostały zachowane. Decyzje wysłano pod wskazany przez skarżącą adres, były awizowane i zostały doręczone w sposób przewidziany przez przepisy. Jeżeli podatniczka planowała wyjazd, powinna zawiadomić o tym organ prowadzący postępowanie i wnioskować o doręczanie pism tam, gdzie aktualnie przebywa. Skoro tego obowiązku nie dopełniła, nie może twierdzić, że wskazała obiektywne przeszkody uniemożliwiające terminowe odwołanie od decyzji.