Jeśli firma chce uzyskać ulgę w spłacie podatku, musi się zwrócić w tej sprawie do organu podatkowego.
[srodtytul]Musi być wniosek[/srodtytul]
Pisząc go, przedsiębiorca powinien, oprócz przepisów ordynacji podatkowej, wziąć pod uwagę dodatkowo regulacje dotyczące zasad udzielania pomocy publicznej. Gdy wniosek przygotowuje podatnik niebędący przedsiębiorcą, obowiązku takiego nie ma. Prowadzącym własne firmy stawiane są jednak wyższe wymagania. Wynika to z konieczności respektowania zasady równej konkurencji. Przepisy nie wskazują, jakie elementy powinien zawierać wniosek o udzielenie ulgi.
Aby nie popełnić błędu, najlepiej udać się do właściwego dla nas urzędu skarbowego i zapytać o treść wniosku. Urzędy zazwyczaj dają dokładne wytyczne dotyczące treści wniosku o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych dla przedsiębiorców. Bez względu jednak na wytyczne poszczególnych urzędów we wniosku nie może zabraknąć: danych identyfikacyjnych, a więc imienia, nazwiska lub nazwy przedsiębiorcy, adresu siedziby przedsiębiorcy oraz jego NIP, wskazania rodzaju ulgi podatkowej, o jaką ubiega się przedsiębiorca, np. rozłożenie podatku na raty, określenia rodzaju i wysokości zobowiązania, którego dotyczy wniosek, np. VAT, podatek dochodowy, podatek od nieruchomości, uzasadnienia wniosku, w tym przedstawienia argumentów potwierdzających ważny interes podatnika lub ważny interes publiczny, oraz przedstawienia dokumentów potwierdzających argumentację przedsiębiorcy.
Ponieważ do ulg w spłacie zobowiązań podatkowych dla firm stosuje się przepisy ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, przedsiębiorca powinien określić formę wnioskowanej pomocy publicznej. Powinien też razem z wnioskiem o udzielenie pomocy przedstawić:
[ramka][b]GPP>PRZYKŁAD[/b]
Przedsiębiorca składa wniosek o rozłożenie zaległości podatkowej na raty z przeznaczeniem na pomoc de minimis. Powinien w nim poinformować organ podatkowy, w jakim działa sektorze, jakiej jest wielkości i czy znajduje się w trudnej sytuacji. Niezbędne będzie również przekazanie informacji o uzyskanej w ostatnich trzech latach poprzedzających dzień złożenia wniosku innej pomocy de minimis.[/ramka]
- gdy ubiega się o pomoc de minimis – wszystkie za świadczenia o udzieleniu tej pomocy, jakie otrzymał w ciągu ostatnich trzech lat poprzedzających dzień wystąpienia z wnioskiem o udzielenie pomocy,
- gdy stara się o inną pomoc niż de minimis – informacje o otrzymanej pomocy publicznej zawierające przede wszystkim wskazanie dnia i podstawy prawnej jej udzielenia, formy i przeznaczenia albo informacje o nieotrzymaniu pomocy. Warto pamiętać, że do czasu przekazania przez przedsiębiorcę tych informacji pomoc nie zostanie udzielona.
[srodtytul]Dodatkowe dokumenty[/srodtytul]
Do wniosku o udzielenie ulgi trzeba często dołączyć dodatkowe dokumenty. O tym, jakie będą potrzebne, decydują same urzędy skarbowe. Gdy wnioskodawcą jest osoba fizyczna, mogą okazać się potrzebne:
- oświadczenie o sytuacji finansowej i stanie majątkowym (druk takiego oświadczenia można pobrać w urzędzie skarbowym),
- dokumenty potwierdzające argumentację podatnika w zakresie jego ważnego interesu (lub ważnego interesu publicznego),
- dokumenty potwierdzające informacje zawarte w oświadczeniu o stanie majątkowym, świadczące o sytuacji materialnej i finansowej podatnika oraz członków jego rodziny. Mogą być to dokumenty dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, a także potwierdzające fakt uzyskiwania dochodów przez członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (np. zaświadczenie o dochodach z zakładu pracy, odcinek emerytury lub renty).
Urzędnicy mogą zażądać również dokumentów dotyczących comiesięcznych opłat ponoszonych w związku z utrzymaniem gospodarstwa domowego (np. czynsz, opłaty za energię elektryczną, gaz, telefon).
Często podatnicy muszą też przedstawiać dokumenty potwierdzające własność nieruchomości.
[ramka][b]Warto zaproponować termin spłaty[/b]
Jeśli przedsiębiorca stara się o ulgi w formie odroczenia lub rozłożenia na raty podatku czy zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, konieczne jest wskazanie we wniosku propozycji uregulowania zobowiązania. Najlepiej, jeśli wskażemy po prostu termin zapłaty, ilość i wysokość rat, w jakich chcielibyśmy uregulować należność (gdy chcemy, by podatek lub zaległość były rozłożone na raty). Jeśli tego nie zrobimy, organ podatkowy, przyznając ulgę, zaproponuje własny harmonogram spłat, który niekoniecznie musi nam odpowiadać.[/ramka]