Nie wystarczy samo sporządzenie listy płac. Tak wynika z art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT.
[srodtytul]Musi być wypłata... [/srodtytul]
Pensja nie jest więc kosztem w miesiącu, za który przysługuje wynagrodzenie, ale dopiero wtedy, gdy została wypłacona. Jak czytamy w [b]interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 kwietnia 2008 r. (ILPB3/423-70/08-2/MM)[/b]: „art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT, dotyczący zaliczania do kosztów podatkowych między innymi wydatków z tytułu wynagrodzeń za pracę, stanowi przepis szczególny w stosunku do ogólnych zasad potrącalności kosztów określonych w art. 15 ust. 4 ustawy o CIT. W konsekwencji wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów dopiero w miesiącu, w którym przedmiotowe wynagrodzenia zostały faktycznie wypłacone osobom uprawnionym, dokonane lub postawione do dyspozycji. Bez znaczenia pozostaje zatem okres, którego one dotyczą, oraz samo ich zarachowanie w konkretnym miesiącu danego roku podatkowego”.
[srodtytul]...nie wystarczy sama akceptacja [/srodtytul]
Aby naliczyć koszt podatkowy, firma musi wynagrodzenie wypłacić, nie wystarczy, że pracownik zaakceptuje jego wysokość. Potwierdza to [b]interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 17 października 2007 r. (ILPB1/415-31/07-2/AMN)[/b]. W regulaminie pracy określone jest, że pensje są wypłacane do piątego dnia następnego miesiąca. Lista płac sporządzana jest na ostatni dzień roboczy miesiąca, którego wynagrodzenie dotyczy, i w tym dniu pracownicy podpisują na indywidualnej karcie płac przyjęcie do wiadomości jego wysokości. Pieniądze z rachunku firmy na konta pracowników przelewane są w pierwszych dniach następnego miesiąca. Kiedy pensje są kosztem? Jak czytamy w odpowiedzi: „wydatki związane z wypłatą wynagrodzeń ze stosunku pracy oraz z umów-zleceń, bez względu na przyjęty przez podatnika sposób ewidencjonowania kosztów, podlegają ujęciu w koszty w dacie ich faktycznego poniesienia, czyli w dacie ich wypłaty. (...) przyjęcie przez pracownika do wiadomości wartości należnego wynagrodzenia za przepracowany miesiąc poprzez złożenie podpisu na indywidualnej karcie płac nie jest postawieniem do dyspozycji pracownika wypłaty wynagrodzenia. Postawienie do dyspozycji wynagrodzenia następuje w momencie dokonania przelewu wynagrodzenia na konto pracownika”.
[srodtytul]Koszt, nawet gdy jeszcze nie doszło [/srodtytul]
Czy wydatek na wynagrodzenia można odliczyć już w dniu przelewu z rachunku firmy? Tak wynika z interpretacji organów podatkowych.
Jak stwierdził [b]Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w interpretacji z 5 lutego 2007 r. (1472/ROP1/42332/ 07/RM)[/b]: „jeżeli spółka składa bankowi dyspozycje przelewu wynagrodzeń na rzecz pracowników w grudniu, wynagrodzenia schodzą z rachunku bankowego spółki w grudniu i trafiają na rachunki bankowe pracowników w styczniu, nie ma przeszkód, aby zaliczyć te wynagrodzenia do kosztów grudnia, nawet jeżeli docierają na rachunek bankowy pracownika w styczniu”.
Podobnie było w sprawie rozpatrzonej przez [b]Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie (interpretacja z 6 kwietnia 2006 r., I US.VII /423/412/2/06)[/b]. Spółka przelewa pensje ostatniego dnia miesiąca. Obciążają one w tym dniu rachunek pracodawcy, ale często trafiają na konta pracowników dopiero w następnym miesiącu. Zdaniem spółki momentem zaliczenia wydatku do kosztów jest data obciążenia jej rachunku. Tak też uważa urząd skarbowy.
[ramka][b]Wypłata za poprzednika [/b]
Czy firma, która przejęła zakład pracy wraz z zatrudnionymi osobami, może zaliczyć do kosztów ich wynagrodzenia wypłacone za okres, kiedy byli jeszcze pracownikami w poprzednim przedsiębiorstwie? Tak, przeszły bowiem na nią obowiązki poprzedniego pracodawcy. Tak wynika z [b]interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 18 kwietnia 2008 r. (ITPB3/423-122/08/AW)[/b], w której czytamy: „zapłacone przez wnioskodawcę, w ramach odpowiedzialności solidarnej, zobowiązania pracownicze w postaci wypłaconych wynagrodzeń i opłaconych składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, dotyczące pracy świadczonej przez pracowników przejętych w ramach przedsiębiorstwa, za miesiące poprzedzające nabycie przedsiębiorstwa, mogą stanowić dla spółki koszt uzyskania przychodów”. [/ramka]