Tak. Urząd skarbowy ma taką możliwość. Zaległy podatek na podstawie deklaracji może wyegzekwować, gdy spełnione są warunki wymienione w przepisach ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Wynika z nich, że w deklaracji musi być zamieszczone pouczenie, że stanowi ona podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego. W deklaracji VAT-7 takie pouczenie jest zamieszczane. Ten warunek jest zatem spełniony.
Kolejny to konieczność wysłania podatnikowi – przed wszczęciem egzekucji – upomnienia wzywającego do dobrowolnego uregulowania zaległości (z odsetkami i kosztami upomnienia). W omawianym wypadku i ten warunek jest spełniony. Podatnik otrzymał bowiem pismo wzywające do zapłaty nieuregulowanej należności. Jeśli więc czytelnik po otrzymaniu upomnienia ureguluje zaległość, do egzekucji nie dojdzie. Jeśli jednak je zlekceważy, musi się liczyć z konsekwencjami. Urząd skarbowy będzie mógł w takiej sytuacji ściągnąć zaległość.
Co do zasady przedsiębiorca ma na rozliczenie się z fiskusem niewiele czasu. Postępowanie egzekucyjne może być bowiem wszczęte już po siedmiu dniach od doręczenia upomnienia.