Wynika to z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 16 maja 2008 r. (nr IP-PB3-423-308/08-2/JG).
Spółka, która wystąpiła z pytaniem, podjęła decyzję o emisji akcji i wejściu na Giełdę Papierów Wartościowych. Pociąga to za sobą różne wydatki, m.in. na przygotowanie prospektu emisyjnego, doradztwo prawne i finansowe, koszty administracyjne, ogłoszeń, promocji. Pojawiło się więc pytanie, czy może je uznać za koszt uzyskania przychodu.
Zdaniem spółki – tak. To dlatego, że inwestycje finansowane środkami uzyskanymi z emisji akcji mają służyć rozbudowie sieci sprzedaży, czyli rozwojowi działalności spółki. Powołała się ona na ogólną zasadę wyrażoną w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Zgodnie z nim kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Zdaniem spółki nie ma wątpliwości, że emisja akcji przyczynia się do pozyskania kapitału, który planuje ona przeznaczyć na prowadzenie działalności. Wydatki na emisję powinny więc być zaliczane do kosztów podatkowych.
Izba Skarbowa w Warszawie nie zgodziła się z tym stanowiskiem. To dlatego, że pieniądze uzyskane przez spółkę z emisji akcji są bezpośrednio przeznaczone na powiększenie kapitału zakładowego.
Tymczasem z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT wynika, że do przychodów nie zalicza się kwot otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego (akcyjnego). Skoro więc nie jest to przychód do celów podatkowych, to wydatki na jego uzyskanie nie są kosztami uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. W związku z tym, zdaniem izby skarbowej, cel i efekty podwyższenia kapitału zakładowego nie mają znaczenia dla ich kwalifikacji podatkowej.