Prowadzę działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Posiadam status zakładu pracy chronionej. W 2005 r. zmodernizowałem budynek biurowy ze środków pochodzących z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Były to środki zewnętrzne otrzymane w ramach dofinansowania z PFRON i w związku z tym otrzymana dotacja na zakup środka trwałego nie stanowiła przychodu podatkowego. Obecnie chcę sprzedać biurowiec. Czy przychód ze sprzedaży jest przychodem podatkowym? W jaki sposób rozliczyć koszty tej sprzedaży?

Odpowiada Paweł Małecki, doradca podatkowy w Kancelarii Doradztwa Podatkowego Pama s.c.:

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku będących środkami trwałymi. Zatem bez wątpienia przychód ze sprzedaży biurowca jest rozliczany tak jak inne z działalności gospodarczej. Modernizacja podwyższyła w 2005 r. wartość początkową budynku. Środki na modernizację nie stanowiły przychodu podatkowego, tak więc także odpisy amortyzacyjne w części wynikającej z podwyższenia wartości biurowca nie powinny być kosztem podatkowym. Zgodnie z art. 24 ust. 2 ustawy o PIT kosztem uzyskania przychodu ze zbycia środka trwałego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest wartość początkowa pomniejszona o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych. Suma ta obejmuje również te odpisy amortyzacyjne, których nie uważa się za koszt uzyskania przychodów. Zatem sfinansowanie modernizacji biurowca w 2005 r. ze środków zwolnionych z podatku dochodowego (zfron) nie ma wpływu na sposób obliczenia dochodu z jego sprzedaży.