Tak orzekł WSA w Szczecinie 22 sierpnia br. (I SA/Sz 197/07).
We wniosku o interpretację prawa podatkowego spółka pytała, czy dopłaty, które uzyskuje z Unii Europejskiej z tytułu wykorzystania specjalnych cukrów przy produkcji płyt drewnopodobnych, są zwolnione z CIT. Jej zdaniem dopłaty te wraz z odsetkami korzystają ze zwolnienia na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT, gdyż pochodzą od organizacji międzynarodowej, są bezzwrotne i mają pośredni charakter, bo wypłacane są przez pośrednika - budżet państwa. Natomiast dotacja, skoro wypłacana jest, aby zrekompensować spółce straty wynikające z kupna droższego cukru, nie powinna być opodatkowana, bo nie spełni wówczas swojej funkcji.
Organy podatkowe nie zgodziły się z tym. Ich zdaniem środki otrzymywane przez spółkę są opodatkowane na zasadach ogólnych, gdyż są nieoprocentowaną pożyczką z budżetu państwa i dopiero później refundowane są z budżetu UE, a zwolnienie, na które powołuje się spółka, dotyczy funduszy przedakcesyjnych i w tej sprawie nie znajdzie zastosowania.
Sąd przychylił się do tego stanowiska. Stwierdził, że istotne znaczenie ma sposób dokonywania wypłat (wypłacanie środków z budżetu i dopiero późniejsze refinansowanie przez Europejski Fundusz Rolny), jak również to, że dotacje otrzymywane przez spółkę pokrywane są z budżetu UE, który z kolei finansowany jest ze składek państw członkowskich, w tym Polski.
Art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT przewiduje wymogi, jakie muszą być spełnione, aby dochody uzyskiwane w formie bezzwrotnej pomocy były zwolnione od CIT. Jedną z przesłanek zwolnienia jest uzyskanie dotacji od określonych w tym przepisie podmiotów (tj. rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO). Dotacja może być zwolniona z CIT również wtedy, gdy środki są przekazywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania takiej pomocy.
W omawianej sprawie spór zasadniczo dotyczył formy pośredniego uzyskiwania dotacji. Były one wypłacane z budżetu państwa, a dopiero później budżet uzyskał ich zwrot z UE. Sąd poparł stanowisko organów podatkowych, że w takiej sytuacji zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT nie ma zastosowania, na co wskazuje literalna wykładnia tego przepisu. Wcześniej takie stanowisko zajęło Ministerstwo Finansów w urzędowej interpretacji z 20 sierpnia 2006 r. (DD6-82138/06/DZ/412). Stwierdziło m. in., że "pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na refinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy".
Choć można mieć istotne wątpliwości odnośnie do celowości tak literalnego interpretowania analizowanego przepisu, to jednak należy mieć na uwadze, że to niekorzystne dla podatników stanowisko jest konsekwentnie podzielane przez władze skarbowe.