Nie. Uwzględnia ją bowiem już ZUS przy ustalaniu zaliczek na podatek przypadających od renty. Chyba że pobierający emeryturę lub rentę złoży wniosek w ZUS, by tego pomniejszenia nie uwzględniał. Wynika to z art. 32 ust. 3 w związku z art. 34 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej updof). Nakazuje on zakładowi pracy pomniejszanie zaliczek o wskazaną kwotę, jeżeli przed pierwszą wypłatą pracownik złoży oświadczenie, w którym stwierdzi m.in., że nie otrzymuje emerytury i renty. Skoro pracownica ją otrzymuje, jej oświadczenie straciło aktualność. Warto jednak dodać, że pracownica może skorzystać z preferencyjnego opodatkowania przewidzianego dla osób samotnie wychowujących dzieci. Jeśli złoży pracodawcy oświadczenie, w którym zadeklaruje taki zamiar, a dzieci nie uzyskują innych dochodów poza rentą rodzinną, pracodawca za wszystkie miesiące będzie musiał zmniejszać zaliczki pobierane od jej wynagrodzenia o wspomnianą kwotę 47,71 zł. Mówi o tym art. 32 ust. 1a updof. Pracodawca nie może takiego oświadczenia nie przyjąć.
Czytelników zachęcamy do zadawania pytań: dobrafirma@rp.pl