Wprowadzona przez nowego naczelnika reorganizacja Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście po niespełna ośmiu miesiącach przynosi już pierwsze efekty. W tym czasie, jak dowiedziała się "Rzeczpospolita", zrealizowanych zostało ponad 11 tys. wniosków złożonych przez podmioty zagraniczne, z czego ok. 8 tys. były to wnioski zaległe.

- Reorganizacja urzędu, wprowadzenie zadaniowego trybu pracy i zarządzania, a także młoda wykształcona kadra sprawiły, że w tak krótkim okresie udało się nam nadrobić znaczną część zaległości z kilku lat -podkreśla Teresa Jarzec, naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, który jako jedyny w kraju rozpatruje wnioski zagranicznych podmiotów gospodarczych o zwrot podatku od towarów i usług.

Na załatwienie czeka tu jeszcze 10 tys. wniosków, w tym 160 złożonych w roku 2002.

- Do końca tego roku załatwimy wszystkie zaległe sprawy -deklaruje Teresa Jarzec. Nie chce jednak ujawnić kwot do zwrotu, o jakie wystąpili zagraniczni przedsiębiorcy. - Dla nas ważny jest każdy przedsiębiorca. Bo dla małej firmy kilka tysięcy złotych zwrotu znaczy więcej niż dla dużego koncernu miliony -podkreśla naczelnik.

Niestety, przedsiębiorcy, którzy po kilku latach otrzymają zwrot VAT, nie mogą liczyć na odsetki za zwłokę. Takiej możliwości nie przewiduje bowiem rozporządzenie ministra finansów w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom(DzU z 2004 r., nr 89, poz. 851).

Urzędnicy dumni są z tego, że wreszcie udaje się na bieżąco rozpatrywać składane wnioski. Dotyczy to wniosków za lata 2006 - 2007, których termin składania upływa odpowiednio: 30 czerwca 2007 r. i 30 czerwca 2008 r. Jak zapewniają, wnioski te załatwiane są bez opóźnień, według daty ich wpływu. - Obecnie realizujemy już wnioski, których termin rozpatrzenia upływa w sierpniu tego roku, czyli z trzymiesięcznym wyprzedzeniem - powiedziała Teresa Jarzec.

Także ponad połowa wniosków za rok 2006 (a do 15 maja 2007 r. firmy złożyły 6203 wnioski) została już rozpatrzona.

Urzędnicy nie kryją, że najwięcej czasu pochłania rozpatrywanie wniosków z błędami lub brakami formalnymi. Żeby ich uniknąć, co kwartał organizowane są spotkania z pełnomocnikami firm.

W uzupełnieniu wymagań co do dokumentów, jakie muszą być dołączone do wniosku o zwrot VAT (§5 ww. rozporządzenia), urzędnicy radzą jeszcze dołączyć do wniosku ksero pełnomocnictwa i zaświadczenia z informacją, do którego wniosku zostały dołączone oryginały. Dobrze jest też podać adresy poczty elektronicznej i wyraźnie wpisać we wniosku nazwę i adres banku oraz numer rachunku bankowego, na który mają trafić pieniądze.

Jak mówią urzędnicy, pracę może im ułatwić wystawienie pełnomocnictwa na osobę fizyczną, a nie na firmę.

Dokument powinien zawierać imię i nazwisko pełnomocnika lub pełnomocników, dokładny adres i numer dowodu tożsamości, a także zakres pełnomocnictwa, pieczęć oraz podpis osoby uprawnionej. Przygotowana przez Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście broszura informacyjna dotycząca formalnych aspektów zwrotu VAT

Na razie nie wiadomo, czy i kiedy pojawi się możliwość składania wniosków w formie elektronicznej, o co zabiega urząd wspólnie z izbą skarbową w Warszawie.

Masz pytanie do autorki, e-mail: g.lesniak@rzeczpospolita.pl

- tłumaczenia przysięgłego zaświadczenia na język polski;

- tłumaczenia przysięgłego w zakresie rodzaju prowadzonej działalności;

- zaświadczenia poświadczonego przez właściwy terytorialnie urząd skarbowy;

- właściwego formularza;

- oryginałów faktur;

- podpisu wnoszącego podanie;

- pełnomocnictwa;

- określenia okresu, jakiego dotyczy wniosek;

- nazwy i adresu banku wraz z numerem rachunku bankowego w formacie IBAN.