To najważniejsza zmiana wynikająca z opublikowanych w piątek (5 marca) założeń do projektu nowelizacji [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=19BFDAC7359DEAAB143F2DD5EA49F3ED?id=115893]ustawy o CIT[/link].

Dziś z preferencji tej korzystają tylko fundusze utworzone na podstawie polskich przepisów. Komisja Europejska już w marcu 2006 r. wskazywała, że takie rozwiązanie może naruszać prawo UE. To dlatego, że odsetki i dywidendy płacone na rzecz funduszu, który jest rezydentem w innym państwie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, są opodatkowane mniej korzystnie niż wypłaty dla polskich podmiotów. To jest sprzeczne z zasadą swobody przepływu kapitału. Wobec braku zmian KE w maju 2009 r. skierowała do Polski uzasadnioną opinię w tej sprawie. W związku z tym przygotowane przez resort finansów założenia rozszerzą zakres zwolnień. Ma to nastąpić od 1 stycznia 2011 r.

To niejedyne zmiany proponowane przez Ministerstwo Finansów. Chce ono również doprecyzować przepisy dotyczące obowiązków podatników dokonujących transakcji z podmiotami powiązanymi albo mającymi siedzibę lub zarząd w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową. Chodzi o usunięcie wątpliwości dotyczących firm, które prowadzą działalność poprzez zagraniczny zakład.

Nowelizacja ma również objąć transakcję wymiany udziałów. W polskiej ustawie o CIT przepisy te zawarte są w art. 12 ust. 4d. Zmiany polegają m.in. na wprowadzeniu ograniczeń w stosowaniu preferencji wynikających z tego przepisu, aby nie był on wykorzystywany do unikania opodatkowania.