Jeśli powierzchnia firmy zajmuje np. połowę mieszkania, połowa odsetek od pożyczki na jego zakup może być kosztem. Fiskus nie ma nic przeciwko temu.
Potwierdza to np. [b]interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 6 listopada 2009 r. (ITPB1/415-692/09/DP).[/b] Nauczyciel języka angielskiego założył własną firmę. Jako jej siedzibę zgłosił mieszkanie o powierzchni 100 mkw. Na cele działalności przeznaczył ponad 37 mkw. Zakup mieszkania został sfinansowany kredytem bankowym.
Nauczyciel płaci od niego odsetki. Czy ich część (przypadającą proporcjonalnie na firmową powierzchnię) może zaliczyć do kosztów? Odpowiedź jest pozytywna. Jak czytamy w interpretacji izby skarbowej: „zapłacone odsetki od tej części kredytu zaciągniętego na zakup mieszkania, które przypadają na powierzchnię lokalu wykorzystywaną w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów”.
[srodtytul]Nalicz proporcjonalnie [/srodtytul]
Korzystna dla podatników jest też [b]interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 grudnia 2008 r. (ILPB1/415-726/08-2/TW).[/b] Małżonkowie dostali kredyt hipoteczny na zakup domu. Jego część chcą przeznaczyć na działalność (będzie tam przychodnia lekarska). Pytają, czy odsetki od tej części nieruchomości mogą być firmowym kosztem. Izba skarbowa się na to zgodziła.
Podobnie było w sprawie rozpatrywanej przez [b]Izbę Skarbową w Warszawie w interpretacji z 8 lutego 2008 r. (IPPB1/415-403/07-2/JB).[/b]
O rozliczenie kredytu pytał radca prawny, który przeznaczył 1/4 mieszkania na kancelarię. Czy może zaliczyć część odsetek płaconych od kredytu zaciągniętego na zakup tego lokalu do kosztów działalności? Tak.
W odpowiedzi czytamy: „odsetki od kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup mieszkania w części odpowiadającej wykorzystywaniu ogólnej powierzchni lokalu mieszkalnego na potrzeby działalności gospodarczej (czyli 25 proc.), zapłacone do dnia przekazania środka trwałego do używania będą stanowić element wartości początkowej tego środka trwałego, natomiast po tym dniu będą stanowić koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia (również w 25 proc.)”.
[srodtytul]Można razem z żoną [/srodtytul]
Przedsiębiorca może zaliczyć odsetki do kosztów także wtedy, gdy kredyt zaciągnął razem z małżonkiem. Oczywiście wtedy, jeśli faktycznie przeznaczył pieniądze z pożyczki na potrzeby działalności. Jeśli zostały wydane na zakup firmowego lokalu, odsetki mogą być rozliczane w kosztach.
Tak było w sprawie rozpatrywanej przez [b]Izbę Skarbową w Bydgoszczy w interpretacji z 24 stycznia 2008 r. (ITPB1/415-424/07/WM).[/b]
Właścicielka firmy chciała zaciągnąć kredyt na grunty pod bazę turystyczną. W umowie wymieniono również męża (z którym ma wspólność majątkową), ale pieniądze przeznaczyła na potrzeby swojej działalności. Może zaliczyć odsetki do kosztów – potwierdziła izba skarbowa. Zaznaczyła jednak: „to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia faktu, że pobrane środki (kredyt) zostały przeznaczone na cel związany z przedmiotem działalności”.
Także Ministerstwo Finansów w piśmie z 19 marca 2003 r. (odpowiedź na interpelację poselską) stwierdziło: „jeżeli stroną umowy kredytowej zawartej z bankiem są oboje małżonkowie, z których tylko jeden prowadzi działalność gospodarczą i zaciągnięty kredyt został wykorzystany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej prowadzonej przez tego małżonka, to brak jest podstaw, by odmówić zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów całości kwot odsetek spłaconych od tego kredytu”.
[srodtytul]Nieważna nazwa [/srodtytul]
Odsetki może odliczyć także ten przedsiębiorca, który dostał kredyt konsumpcyjny (nie na cele firmy), ale przeznaczył go na działalność.
Z [b]interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 6 listopada 2009 r. (ITPB1/415-692/09/DP)[/b] wynika, że: „przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80474]ustawy o PIT[/link] nie uzależniają możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na spłatę odsetek od pożyczek (kredytów) przeznaczonych na sfinansowanie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, od klasyfikacji czy nazwy kredytów stosowanych przez instytucje finansowe, jak również od rodzaju zaciągniętego kredytu”.
Również Ministerstwo Finansów w piśmie z 19 marca 2003 r. podkreśliło, że: „nie można odmówić prawa do zaliczenia w koszty zapłaconych odsetek od kredytu zaciągniętego na imię i nazwisko podatnika na cel konsumpcyjny, w sytuacji gdy wykaże on związek pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem”.
[b]Uwaga![/b] Mieszkanie wykorzystywane na potrzeby firmy można amortyzować. Oczywiście nie całe, ale tylko część przeznaczoną na działalność.
[ramka][b]Przykład[/b]
Pan Kowalski przeznaczył na firmę część mieszkania (24 mkw.) o ogólnej powierzchni 70 mkw. Wskaźnik procentowy części firmowej w całym lokalu wynosi 34 proc. (24 mkw. x 100 : 70 mkw.). Wartość początkowa całego lokalu to 200 000 zł, ale pan Kowalski może zamortyzować tylko 68 000 zł (200 000 zł x 34 proc.). [/ramka]
Musimy pamiętać, że odsetki od kredytu inwestycyjnego, które naliczono przed oddaniem środka trwałego do używania, zwiększają jego wartość początkową.
Można je więc zaliczyć do kosztów tylko w formie rozłożonych w czasie odpisów amortyzacyjnych. Odsetki naliczone i zapłacone po zakończeniu inwestycji (przyjęciu środka trwałego do używania) można wrzucić do kosztów bezpośrednio.