Większy komfort pracy i lepsza ochrona przed koronawirusem. Te argumenty przekonały fiskusa, który zgodził się na rozliczenie w kosztach firmy wydatków na ogrodową altanę.

O interpretację wystąpił prowadzący własny biznes informatyk. Zamierza rozszerzyć działalność o wynajem maszyn rolniczych i budowlanych typu kosiarka, glebogryzarka, zagęszczarka itp. Chce też świadczyć usługi ubezpieczeniowe.

Czytaj także:

Koronawirus. Pulsoksymetry i koncentratory tlenu dla chorych pracowników kosztem podatkowym

Informatyk planuje postawić altanę ogrodową w miejscu, w którym ma siedzibę działalności. Ma kosztować mniej niż 10 tys. zł, ale jeśli doda się do tego wartość związanych z nią prac, to suma wydatków zbliży się do 20 tys. zł.

Czy altanę można rozliczyć w podatkowych kosztach firmy? Informatyk się zarzeka, że będzie ją wykorzystywał na potrzeby działalności gospodarczej. Oczywiście w zależności od pogody (nie jest bowiem ogrzewana). Ma mu służyć jako podręczne biuro, czyli miejsce, w którym będzie podpisywał umowy najmu maszyn, wystawiał rachunki, rozmawiał z klientami. W altanie, do której podłączy prąd oraz internet, zamierza też pracować na komputerze, wykonując zlecenia dla klientów. Podkreśla, że praca na świeżym powietrzu jest dla niego dużo bardziej komfortowa niż w zamkniętym pomieszczeniu. Bezpieczniejsze są też kontakty z klientami. Jak bowiem pokazują badania, koronawirus na świeżym powietrzu rozprzestrzenia się dużo gorzej niż w zamkniętych pomieszczeniach.

Przedsiębiorca zamierza użytkować altanę dłużej niż rok. Nie zakłada wykorzystywania jej w celach prywatnych. Ale nie może tego całkowicie wykluczyć w przyszłości.

Co na to fiskus? Zgodził się, że wydatki na altanę można zaliczyć do podatkowych kosztów. Sposób rozliczenia zależy od jej wartości. Jeśli wartość ta nie przekracza 10 tys. zł, to informatyk nie musi zaliczać jej do środków trwałych i amortyzować. Wydatki może wpisać bezpośrednio w koszty (w miesiącu oddania do używania). Jeśli przekroczą 10 tys. zł (o czym informatyk wspominał we wniosku o interpretację), trzeba ją wpisać do ewidencji środków trwałych i amortyzować. Podatkowym kosztem będą odpisy amortyzacyjne.

Skarbówka przypomniała też ogólne warunki rozliczania wydatków. Muszą być poniesione w celu osiągnięcia firmowych przychodów, ewentualnie zachowania lub zabezpieczenia ich źródła. Nie mogą znajdować się w negatywnym katalogu w art. 23 ustawy o PIT. Trzeba je też udokumentować.

Numer interpretacji: 0112-KDIL2-2.4011.652.2021.1.MB